Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου 2014

Κατασχέσεις μόνο σε ενισχύσεις προγραμμάτων αγροτικής ανάπτυξης


Απαλλάσσονται από την προσκόμιση, κατά την πληρωμή, αποδεικτικών φορολογικής ασφαλιστικής ενημερότητας οι δικαιούχοι άμεσων ενισχύσεων στους οποίους καταβάλλονται βάση έκτασης, ζώων, ή παραγωγής, και ειδικών ενισχύσεων του Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου Εγγυήσεων (ΕΓΤΕ) οι οποίες χορηγούνται εν όλω από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Επίσης, τα ίδια ισχύουν και για τις ενισχύσεις στο πλαίσιο των μέτρων του Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) οι οποίες καταβάλλονται στους δικαιούχους βάση έκτασης, ζώων, ή παραγωγής. Καθώς και για τις ενισχύσεις στο πλαίσιο των μέτρων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Αλιείας (ΕΤΑ) οι οποίες καταβάλλονται σε μη επιτηδευματίες.

Τα παραπάνω αναφέρονται, μεταξύ άλλων, στο άρθρο 31 του νομοσχεδίου για το νέο ΕΣΠΑ, το οποίο αναμένεται να ψηφισθεί έως την Πέμπτη, 18 Δεκεμβρίου από την ολομέλεια της Βουλής.

Αντίθετα, όσον αφορά τις πληρωμές δικαιούχων για την υλοποίηση των πράξεων που συγχρηματοδοτούνται από τα επιχειρησιακά προγράμματα του ΕΣΠΑ, το επιχειρησιακό πρόγραμμα Αλιείας και το επιχειρησιακό πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης, μόνο οι προκαταβολές και οι ενδιάμεσες πληρωμές των θα προστατεύονται από κατασχέσεις και συμψηφισμούς λόγω οφειλών στο δημόσιο και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς.

Σύμφωνα με το εν λόγω άρθρο, οι τελικές πληρωμές των δικαιούχων μετά την ολοκλήρωση του έργου, δύναται να κατάσχονται, συμψηφίζονται, παρακρατούνται ή να αποδίδονται για λογαριασμό του δικαιούχου και καταβάλλονται με την υποχρεωτική προσκόμιση αποδεικτικών φορολογικής ασφαλιστικής ενημερότητας.

Με τη διαδικασία του κατεπείγοντος η συζήτηση

Με τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος συζητείται στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής , το νομοσχέδιο για το νέο ΕΣΠΑ με το οποίο θεσπίζονται κανόνες για τον συντονισμό, τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή των αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014- 2020.

Το σχετικό αίτημα προς τον πρόεδρο της Βουλής, Ευ. Μεϊμαράκη, που απέστειλε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη «η διαδικασία να είναι με τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος, καθώς υπάρχουν κρίσιμα θέματα που πρέπει να ψηφιστούν πριν την 1η Ιανουαρίου» έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία.

Όπως αποφασίστηκε, η συζήτηση του νομοσχεδίου στην επιτροπή, που ξεκίνησε την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου, θα ολοκληρωθεί σε δύο συνεδριάσεις, δηλαδή σήμερα, ενώ η Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής θα αποφασίσει για την ημερομηνία εισαγωγής του στην Ολομέλεια, η οποία πιθανότατα θα είναι η ερχόμενη Πέμπτη.

ΝΔ και ΠΑΣΟΚ υπέρ της αρχής του νέου ΕΣΠΑ

Με τη στήριξη των κομμάτων της συγκυβέρνησης και τις επιφυλάξεις όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης, πλην του ΚΚΕ που δήλωσε ότι καταψηφίζει, ολοκληρώθηκε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, η πρώτη μέρα της συζήτησης επί του νομοσχεδίου για τη διαχείριση, λειτουργία και εφαρμογή του νέου αναπτυξιακού προγράμματος ΕΣΠΑ για την περίοδο 2014-2020.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, οι ΑΝΕΛ, το ΚΚΕ κατήγγειλαν τη διαδικασία συζήτησης με τον χαρακτήρα τού κατεπείγοντος, ενώ την αντίθεσή τους για τον τρόπο που η κυβέρνηση φέρνει προς ψήφιση σημαντικά νομοσχέδια, όπως τόνισαν, εξέφρασαν η ΔΗΜΑΡ και ο εκπρόσωπος των Δημοκρατικών βουλευτών Γιώργος Κασαπίδης.

Η εισηγήτρια της ΝΔ Ασημίνα Σκόνδρα υποστήριξε, μεταξύ άλλων, ότι στόχος της νομοθετικής αυτής πρωτοβουλίας είναι η μείωση των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων και η διασφάλιση της ανάπτυξης με την καλύτερη και διαφανέστερη αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων ύψους περίπου 20 δισ. ευρώ.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ διαμαρτυρήθηκαν για τη διαδικασία του κατεπείγοντος και κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι «θέλει να δεσμεύσει τις δομές και τις διαδικασίες που θα ακολουθήσει η χώρα για τα ΕΣΠΑ τα επόμενα 7 χρόνια».

Η εισηγήτρια του κόμματος Αφροδίτη Θεοπεφτάτου έκανε λόγο για αποσπασματικές ρυθμίσεις και ασάφειες και απουσία εθνικού σχεδιασμού που δεν θα επιτρέψουν να λειτουργήσει ως αναπτυξιακό εργαλείο το νέο ΕΣΠΑ.

Την έντονη αντίδραση του υφυπουργού Ανάπτυξης Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου προκάλεσαν οι κατηγορίες της βουλευτού της αξιωματικής αντιπολίτευσης Θεανώς Φωτίου για εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων.

«Ο ΣΥΡΙΖΑ, αν γίνει κυβέρνηση, θα αλλάξει το νομοσχέδιο για τα ΕΣΠΑ; Να μας απαντήσει στο συγκεκριμένο ερώτημα. Να γνωρίζει έτσι και ο ελληνικός λαός. Έχει άλλη πρόταση; Και ποια;» ρώτησε ο κ. Κωνταντινόπουλος.
«Καλές είναι οι κριτικές, αλλά έχετε να κάνετε μια συγκεκριμένη πρόταση;» είχε απευθύνει νωρίτερα ο πρόεδρος της Επιτροπής Γιώργος Βλάχος.

«Δεν ξέρω αν του ΣΥΡΙΖΑ θα είναι πρώτη του προτεραιότητα αυτό το νομοσχέδιο, αλλά ξέρω ότι θα τελειώσουμε με τις μνημονιακές σας πολιτικές» ήταν η απάντηση της Θεανώς Φωτίου.

«Μη βιάζεστε να βάλετε σκοτούρες στο κεφάλι σας. Συνιστώ ψυχραιμία» σχολίασε ο κ. Βλάχος.

Από την πλευρά του, ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Θάνος Μωραΐτης υποστήριξε ότι είναι ένα σημαντικό νομοθέτημα, που, στη χρονική πολιτική συγκυρία, θα βοηθήσει τη χώρα, καθώς θα λειτουργήσει ως βασικός μοχλός για την πραγματική ανάπτυξη και ως σημαντική πηγή εσόδων μέσα από το νέο ΕΣΠΑ ύψους 20 δισ. ευρώ.

Ο εισηγητής των ΑΝΕΛ Κωνσταντίνος Δαμαβολίτης επιφυλάχθηκε, ζητώντας αποσαφηνίσεις για ορισμένα άρθρα. Σημείωσε πάντως ότι το νομοσχέδιο κινείται προς τη θετική κατεύθυνση.

Επιφυλάξεις για να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια, εξέφρασε και ο εισηγητής της ΔΗΜΑΡ Θωμάς Ψύρρας. Όπως τόνισε, γίνονται μεν σημαντικά βήματα για την αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου, ωστόσο, όπως είπε, η προσπάθεια είναι ημιτελής σε ό,τι αφορά την καλύτερη απορρόφηση και διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων.

Ο εισηγητής του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος δήλωσε ότι το κόμμα του καταψηφίζει επί της αρχής το νομοσχέδιο,«γιατί υπηρετεί πλήρως την υλοποίηση αντιδραστικών κατευθυντήριων πολιτικών της ΕΕ». Όπως υποστήριξε, «στο όνομα της πάταξης της γραφειοκρατίας, μεταφέρεται το κέντρο βάρους κατανομής των κοινοτικών κονδυλίων από το Δημόσιο στους ιδιώτες, οι οποίοι θα σχεδιάζουν, θα υλοποιούν και θα κατανέμουν τα κοινοτικά κονδύλια».

«Θετικά προσεγγίζουμε αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία, έστω και αν έρχεται με καθυστέρηση και με το χαρακτήρα του κατεπείγοντος που την αδικεί. Είναι δικαιολογημένες οι επικρίσεις, οφείλουμε όλοι σε αυτή την δύσκολη συγκυρία να συμβάλουμε με πιο ξεκάθαρες προτάσεις» επεσήμανε ο εισηγητής των Ανεξάρτητων Δημοκρατικών Βουλευτών Γιώργος Κασαπίδης.
 
Το περιεχόμενο του νομοσχεδίου

Ρυθμίσεις για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή των αναπτυξιακών παρεμβάσεων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014 -2020 περιλαμβάνει νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας , το οποίο κατατέθηκε από την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου και ήδη η συζήτησή του ξεκινησε στην Βουλή.

Σύμφωνα με σχετικό ενημερωτικό σημείωμα, στόχος του είναι η απλοποίηση των διαδικασιών, η επιτάχυνση υλοποίησης των επενδύσεων, ο περιορισμός της επιβάρυνσης του κρατικού προϋπολογισμού καθώς η προστασία του δημοσίου συμφέροντος με τη λήψη σειράς μέτρων για την καταπολέμηση της απάτης.

Με άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου, προσαρμόζεται προς την Κοινοτική Οδηγία 2012/17 η νομοθεσία για το Γενικό Εμπορικό Μητρώο, εκσυγχρονίζεται η επιμελητηριακή νομοθεσία και θεσπίζονται επιμέρους ρυθμίσεις για τις λαϊκές αγορές, την προστασία του καταναλωτή, την ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κ.α. Ειδικότερα:

ΕΣΠΑ 2014-2020

-Θεσπίζεται το σύστημα διαχείρισης των πόρων της νέας προγραμματικής περιόδου με γνώμονα την απλούστευση των διαδικασιών ή / και την κατάργηση βημάτων όπου αυτό ήταν εφικτό, προκειμένου να επιταχυνθεί η υλοποίηση του προγράμματος. Εισάγεται ο θεσμός των Επιτελικών Δομών ΕΣΠΑ σε κάθε Υπουργείο, ορίζονται οι αρμοδιότητες των Διαχειριστικών Αρχών των Τομεακών και Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, των Αρχών Ελέγχου, των Επιτροπών Παρακολούθησης και αναβαθμίζεται ο ρόλος της Εθνικής Αρχής Συντονισμού.
-Επιταχύνεται η εγγραφή πράξεων του ΕΣΠΑ στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και η έναρξη χρηματοδότησής τους από αυτό. Τίθενται, παράλληλα, αυστηρά χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης των προπαρασκευαστικών ενεργειών (όπως μελέτες, έρευνες, απαλλοτριώσεις) η μη τήρηση των οποίων συνεπάγεται αυτόματη απένταξη του έργου από το ΕΣΠΑ.
-Ορίζονται διαδικασίες επιτήρησης και επιβολής διορθωτικών μέτρων για περιπτώσεις καθυστέρησης υλοποίησης των συγχρηματοδοτούμενων έργων. Προβλέπεται ρητά ότι σε διάστημα το πολύ δύο ετών από την απόφαση ένταξης, αν δεν έχει αναληφθεί νομική δέσμευση  το έργο θα απεντάσσεται.
-Τίθεται όριο στον προϋπολογισμό των πράξεων που μπορεί να εντάξει κάθε Διαχειριστική Αρχή στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα που διαχειρίζεται, προκειμένου να αποφεύγεται η επιβάρυνση του ΠΔΕ.
-Θεσπίζονται μέτρα πρόληψης και καταπολέμησης της απάτης με τη διαμόρφωση της Εθνικής Στρατηγικής και Σχεδίου Δράσης κατά της Απάτης στις Διαρθρωτικές Δράσεις. Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις που διασφαλίζουν περισσότερη διαφάνεια και προστασία από περιπτώσεις απάτης.

ΓΕΜΗ

Ρυθμίζονται θέματα διασύνδεσης του ελληνικού μητρώου με τα μητρώα των λοιπών κρατών μελών σε εφαρμογή της Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.

Στο πλαίσιο του συστήματος διασύνδεσης των μητρώων το Γ.Ε.ΜΗ. θα επικοινωνεί ηλεκτρονικά με τα λοιπά εθνικά μητρώα των κρατών μελών, θα λαμβάνει πληροφορίες για κεφαλαιουχικές εταιρείες με έδρα σε κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα χορηγεί πληροφορίες για εταιρείες με έδρα στην Ελλάδα και θα απαντά σε ερωτήματα που τίθενται από μεμονωμένους χρήστες στο ευρωπαϊκό ενιαίο σημείο ηλεκτρονικής πρόσβασης στο σύστημα διασύνδεσης των μητρώων.

Επιμελητηριακή νομοθεσία

Από την 1η Ιανουαρίου 2015 καταργείται η υποχρεωτική συνδρομή των μελών σε όλα τα Επιμελητήρια της χώρας. Κάθε μέλος μπορεί να καταβάλει ετήσια συνδρομή στο οικείο Επιμελητήριο και να απολαμβάνει των ανταποδοτικών υπηρεσιών που του προσφέρονται, πέραν αυτών που παρέχονται από τις υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ.

Λαϊκές αγορές

Ρυθμίζονται οι εκκρεμότητες που σχετίζονται με την κατάργηση των Οργανισμών Λαϊκών Αγορών Αττικής και Θεσσαλονίκης, Συστήνονται Διευθύνσεις Λαϊκών Αγορών στις δύο Περιφέρειες με αρμοδιότητες μεταξύ άλλων την έκδοση των αδειών προσέλευσης των επαγγελματιών πωλητών και παραγωγών στις λαϊκές αγορές, την τήρηση του γενικού μητρώου επαγγελματιών πωλητών και παραγωγών, τον καθορισμό των χώρων λειτουργίας των αγορών και των θέσεων των επαγγελματιών πωλητών και παραγωγών, την εποπτεία των αγορών και την εξυπηρέτηση- παροχή πληροφοριών προς τους πολίτες. Προβλέπεται επίσης η σύσταση Επιτροπών Λαϊκών Αγορών σε Αττική και Θεσσαλονίκη οι οποίες θα αποφασίζουν για την τοποθέτηση των πωλητών στις λαϊκές αγορές, την έκδοση αδειών παραγωγού ή επαγγελματία πωλητή λαϊκών αγορών, τη μεταβίβαση των παραγωγικών και επαγγελματικών αδειών, κ.α. Παραμένει η υποχρέωση προσκόμισης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας αλλά ανά τριετία και όχι ετησίως.

Θέματα καταναλωτών

Για τη ζύγιση του ψωμιού προβλέπονται τα εξής:
«Στον άρτο και τα αρτοπαρασκευάσματα που διατίθενται, ανεξάρτητα από το σχήμα και τη μορφή τους, αναγράφεται με ευκρίνεια η τιμή τους ανά κιλό. Τα προϊόντα του προηγούμενου εδαφίου που πωλούνται ανά τεμάχιο προζυγίζονται και αναγράφεται εμφανώς το βάρος και η τιμή ανά τεμάχιο. Εφόσον ζητηθεί από τον καταναλωτή, τα προϊόντα ζυγίζονται εκ νέου ενώπιον του.
Όλες οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης άρτου και αρτοπαρασκευασμάτων οφείλουν να αναρτήσουν πινακίδα, σε εμφανές σημείο του καταστήματος, στην οποία να αναγράφεται με ευδιάκριτα γράμματα ότι: «Το κατάστημα υποχρεούται να ζυγίζει τον άρτο και τα αρτοπαρασκευάσματα, εφόσον αυτό ζητηθεί από τον καταναλωτή.»



ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ