Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη, 17 Απριλίου 2013

«Παγώνει» μέχρι το τέλος του 2013 η σύνδεση νέων φωτοβολταϊκών με τα δίκτυα της ΔΕΗ



«Παγώνει» μέχρι το τέλος του 2013 η σύνδεση νέων φωτοβολταϊκών με τα δίκτυα της ΔΕΗ

«Παγώνει» μέχρι το τέλος του χρόνου η σύνδεση νέων φωτοβολταϊκών με τα δίκτυα της ΔΕΗ, όπως και η σύναψη συμβάσεων πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, με το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Ρυθμίσεις θεμάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και άλλες διατάξεις» το οποίο τέθηκε, εκ νέου, από τις 16 Απρίλιου σε σύντομη δημόσια διαβούλευση στην ιστοσελίδα της Ανοικτής Διακυβέρνησης http://www.opengov.gr/minenv/?p=4861 η οποία θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή, 19 Απριλίου.
Το νομοσχέδιο προσαρμόστηκε λαμβάνοντας υπόψη τα σχετικά σχόλια που υποβλήθηκαν, καθώς και τα νεώτερα δεδομένα της αγοράς, Σύμφωνα με τις διατάξεις για τα φωτοβολταϊκά:
  • «Αναστέλλεται έως 31 Δεκεμβρίου 2013 η σύναψη Συμβάσεων Σύνδεσης φωτοβολταϊκών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με το Σύστημα ή το Δίκτυο συμπεριλαμβανομένου και του Δικτύου των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών».
  • «Αναστέλλεται έως 31 Δεκεμβρίου 2013 η σύναψη συμβάσεων πώλησης για φωτοβολταϊκούς σταθμούς με τον Λειτουργό της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και τον Διαχειριστή του Δικτύου των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών».
     
Αιτία της αναστολής (η οποία μπορεί πάντως να αρθεί πριν τις 31 Δεκεμβρίου με υπουργική απόφαση αν κριθεί ότι υπάρχει περιθώριο) είναι η αύξηση του ελλείμματος του λογαριασμού χρηματοδότησης των ανανεώσιμων πηγών. Μέσω του λογαριασμού αυτού καλύπτονται οι υψηλές εγγυημένες τιμές για την ενέργεια που εγχέουν οι ΑΠΕ στο σύστημα. Όμως η αλματώδης αύξηση της εγκατάστασης νέων μονάδων ΑΠΕ οδηγεί (σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις) το έλλειμμα του λογαριασμού αν δεν λαμβάνονταν μέτρα στο τέλος του 2013 στα 700 εκατ. ευρώ και το 2014 σε 1,4 δισ. ευρώ. Η ανάγκη κάλυψης του ελλείμματος αυτού επισημαίνεται και στην κοινή ανακοίνωση ΔΝΤ, ΕΚΤ και ΕΕ αναφορικά με την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για την επόμενη δόση. Από την αναστολή εξαιρούνται πάντως τα φωτοβολταϊκά στις στέγες.

Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης ότι η αναπροσαρμογή των εγγυημένων τιμών απορρόφησης της «πράσινης» ενέργειας θα γίνεται στο εξής με Υπουργική Απόφαση.
 
Με τις ρυθμίσεις που είχαν ήδη ανακοινωθεί, υπενθυμίζεται, απαλλάσσονται από το τέλος ΕΡΤ στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού, εκκλησίες και χώροι λατρείας κάθε θρησκείας, τάφοι και μετρητές με μηνιαία κατανάλωση χαμηλότερη από 20 κιλοβατώρες. Επίσης επιβάλλεται τέλος διατήρησης άδειας παραγωγής ύψους 1500 ευρώ ανά μεγαβάτ στους κατόχους αδειών παραγωγής, ένα χρόνο μετά τη χορήγησή της για τα φωτοβολταϊκά και 3-4 χρόνια για τις λοιπές τεχνολογίες.
 
Οι διατάξεις
 
Αναλυτικότερα, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, στο νέο σχέδιο νόμου έχουν συμπεριληφθεί διατάξεις με τις οποίες επιδιώκεται η αύξηση των εισροών του Ειδικού Λογαριασμού και η επιβράδυνση της περαιτέρω επιβάρυνσής του, καθώς και η άρση στρεβλώσεων του θεσμικού πλαισίου ΑΠΕ. Η εξυγίανση και ο εξορθολογισμός του πλαισίου προώθησης των ΑΠΕ διασφαλίζουν την αξιοπιστία του συστήματος και διαμορφώνουν ένα υγιές επενδυτικό κλίμα προς όφελος του τελικού καταναλωτή.
 
Συγκεκριμένα, το σχέδιο νόμου, με τις διατάξεις του κεφαλαίου Α’, που αφορά στα ζητήματα Α.Π.Ε., αποτελεί το επόμενο βήμα, μετά τις πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες με το νόμο 4093/2012, για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του μηχανισμού στήριξης των Α.Π.Ε., στην κατεύθυνση της αναμόρφωσης του πλαισίου προώθησης των Α.Π.Ε. στη χώρα. Οι ρυθμίσεις στοχεύουν στη διευκόλυνση υλοποίησης ώριμων έργων καθώς και στην αποκατάσταση κλίματος εμπιστοσύνης σχετικά με την εξασφάλιση πρόσβασης στα δίκτυα που βαίνουν προς κορεσμό, λόγω και των ανενεργών προσφορών σύνδεσης. Ειδικότερα, μέσω των νέων διατάξεων, μεταξύ άλλων, επιχειρείται ο εξορθολογισμός της διαδικασίας δέσμευσης ηλεκτρικού χώρου στο δίκτυο, καθώς και η δημιουργία προϋποθέσεων για να διατηρηθούν σε ισχύ εκείνες οι άδειες παραγωγής, για τις οποίες εξακολουθεί να υφίσταται προοπτική υλοποίησης.
Ταυτόχρονα, με τις διατάξεις του κεφαλαίου Β΄ ρυθμίζονται διάφορα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
 
Περίληψη ανά άρθρο:
  • Αναδιαμορφώνεται το καθεστώς πρόσβασης στα δίκτυα, εξαιτίας της διαγνωσμένης δέσμευσης ηλεκτρικής ισχύος για μεγάλο χρονικό διάστημα για έργα των οποίων η υλοποίηση καθυστερεί υπερβολικά. Πιο συγκεκριμένα με την επιβολή υποχρέωσης κατάθεσης εγγυητικής επιστολής, δημιουργείται αντικίνητρο για δέσμευση ηλεκτρικού χώρου στο δίκτυο για μακρό χρονικό διάστημα από ανώριμα αιτήματα. (άρθρο 1, το περιεχόμενο του οποίου έχει αναμορφωθεί μετά τα σχόλια της 1ης Διαβούλευσης)
  • Δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να διατηρηθούν σε ισχύ εκείνες οι άδειες παραγωγής, για τις οποίες εξακολουθεί να υφίσταται προοπτική υλοποίησης και συνεπώς θα υποβοηθηθεί η προώθηση των ώριμων και οικονομικά βιώσιμων επενδύσεων. (άρθρο 2, το περιεχόμενο του οποίου έχει αναμορφωθεί μετά τα σχόλια της 1ης Διαβούλευσης)
  • Ορίζονται συγκεκριμένα κριτήρια για τη χορήγηση παράτασης αδειών εγκατάστασης σταθμών Α.Π.Ε., αντιμετωπίζοντας κενά και δυσχέρειες εφαρμογής παλαιότερων διατάξεων που αφορούσαν στο ζήτημα αυτό. (άρθρο 3, το περιεχόμενο του οποίου έχει αναμορφωθεί μετά τα σχόλια της 1ης Διαβούλευσης)
  • Αποσαφηνίζονται ζητήματα σχετικά με την αδειοδότηση των μεγάλων Υδροηλεκτρικών Σταθμών και τη δυνατότητα εγκατάστασής τους σε δασικές εκτάσεις. (άρθρο 4, το περιεχόμενο του οποίου έχει αναμορφωθεί μετά τα σχόλια της 1ης Διαβούλευσης)
  • Ορίζεται, υπό προϋποθέσεις, η δυνατότητα μεταφοράς της θέσης εγκατάστασης σταθμών Α.Π.Ε. (άρθρο 5)
  • Δημιουργούνται οι προϋποθέσεις και ορίζονται οι βασικές παράμετροι για την ορθολογική ανάπτυξη μικρών Ανεμογεννητριών στο πλαίσιο κατάρτισης Ειδικού Προγράμματος. (άρθρο 6)
  • Αποσαφηνίζονται ζητήματα που σχετίζονται με την απόδοση στους δικαιούχους (οικιακούς καταναλωτές) των ποσών που αντιστοιχούν στην εισφορά 1% από την προ Φ.Π.Α τιμή πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από Α.Π.Ε. (άρθρο 7).
  • Προστίθεται νέα ρύθμιση που αφορά στα έσοδα του Ειδικού Λογαριασμού του ν. 2773/1999 με την οποία αντιμετωπίζονται υφιστάμενες στρεβλώσεις (άρθρο 8)
  • Προστίθενται νέες ρυθμίσεις μέσω των οποίων επιδιώκεται η επιβράδυνση της επιβάρυνσης και η αύξηση των εισροών του Ειδικού Λογαριασμού. Στις ρυθμίσεις αυτές που αφορούν σε φωτοβολταϊκούς σταθμούς μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται διατάξεις για δυνατότητα επιστροφής μέρους των εγγυητικών επιστολών, αναστολή σύναψης συμβάσεων σύνδεσης και πώλησης και αναπροσαρμογή της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης στους φωτοβολταϊκούς σταθμούς που ενεργοποιήθηκαν μετά τα μέσα του Νοεμβρίου 2012 (άρθρο 9).
  • Προστίθεται νέα ρύθμιση με την οποία δίνεται η δυνατότητα υπό προϋποθέσεις να εξαιρούνται από την αναστολή οι εγκαταστάσεις φ/β σταθμών και σταθμών μικρών ανεμογεννητριών από αυτοπαραγωγούς (άρθρο 10)
  • Προστίθεται νέα ρύθμιση με την οποία ο καθορισμός τιμών αποζημίωσης ενέργειας για νεοεισερχόμενους σταθμούς όλων των τεχνολογιών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ θα γίνεται πλέον με Υπουργική Απόφαση. (άρθρο 11)
  • Προστίθεται νέα ρύθμιση με την οποία δίνεται η δυνατότητα κατασκευής έργων σύνδεσης σε γαίες υψηλής παραγωγικότητας (άρθρο 12)
 
Με τις διατάξεις του κεφαλαίου Β΄ ρυθμίζονται διάφορα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής:
  • Τροποποιείται η διάταξη του ν. 1428/1984 για τη σύνθεση και τη συγκρότηση της επιτροπής καθορισμού λατομικών περιοχών. (άρθρο 13)
  • Παρέχεται δυνατότητα για περιορισμό της ζώνης των χιλίων μέτρων της παραγράφου 4 του άρθρου 3 του ν. 1428/1984 σε περιπτώσεις λατομικών περιοχών που βρίσκονται σε νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές. (άρθρο 14)
  • Ρυθμίζονται θέματα εκμίσθωσης και εκμετάλλευσης μεταλλείων και λατομείων σε δημόσιες εκτάσεις. Ενώ παράλληλα με νέες ρυθμίσεις διευκρινίζονται θέματα σχετικά τις Υπουργικές Αποφάσεις που προβλέπονται στο άρθρο 63 του νόμου 4042/2012 (άρθρο 15)
  • Τροποποιούνται οι διατάξεις για τη Ναξία σμύριδα, ώστε να είναι επιτρεπτή η πώλησή της σε οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο της ημεδαπής ή της αλλοδαπής (άρθρο 16, το περιεχόμενο του οποίου έχει αναμορφωθεί μετά τα σχόλια της 1ης Διαβούλευσης)
  • Διευκρινίζεται ότι η είσπραξη του ανταποδοτικού τέλους της ΕΡΤ ΑΕ γίνεται από όλους τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και εισάγεται εξαίρεση από την υποχρέωση καταβολής του εν λόγω ανταποδοτικού τέλους για ναούς και χώρους λατρείας των γνωστών θρησκειών, καθώς και με νέα ρύθμιση προβλέπεται ο τρόπος συμμετοχής των ΟΤΑ στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ». (άρθρο 17)
  • Τροποποιούνται οι διατάξεις για εκσκαφές σε αστικό περιβάλλον για έργα κατασκευής και συντήρησης υποδομών φυσικού αερίου και οι διατάξεις για εγκατάσταση δικτύων αερίων καυσίμων σε νέες οικοδομές. (άρθρο 18 και άρθρο 19)
  • Τροποποιούνται διατάξεις του ν. 4001/2011 σχετικά με το εποπτικό Συμβούλιο του ΑΔΜΗΕ  και του ΔΕΣΦΑ και παρατείνεται η προθεσμία υποβολής του πρώτου δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. (άρθρο 20)
  • Ρυθμίζονται και με νέες προσθήκες ζητήματα σχετικά με θέματα προσωπικού (άρθρο 21)
 
Τέλος στο κεφαλαίο Γ περιλαμβάνονται οι μεταβατικές, τελικές και καταργούμενες διατάξεις και ορίζεται η έναρξη ισχύος του νόμου.
ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ