Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή, 12 Δεκεμβρίου 2014

Ψηφίστηκε επί της αρχής το νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ με τις γεωργοκτηνοτροφικές ρυθμίσεις


Με την έντονη επιφύλαξη της αντιπολίτευσης για τις διατάξεις που αναθεωρούν το υφιστάμενο καθεστώς δασοπροστασίας, υπερψηφίστηκε επί της αρχής στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος για τις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις και τις πράξεις εισφοράς σε γη και χρήμα.
Το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε από τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, ενώ καταψηφίστηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ. Οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, η Δημοκρατική Αριστερά και οι Ανεξάρτητοι Δημοκρατικοί Βουλευτές, επιφυλάχθηκαν για την τελική τους στάση, αναμένοντας τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που υποσχέθηκε να φέρει το υπουργείο, ενώ η Χρυσή Αυγή δεν μετείχε στη συνεδρίαση.

Μετά και την ακρόαση σειράς εκπροσώπων κοινωνικών φορέων, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Νίκος Ταγαράς, δεσμεύθηκε να επιφέρει στο νομοσχέδιο σειρά νομοτεχνικών αλλαγών, οι οποίες θα συζητηθούν κατά την δεύτερη ανάγνωσή του. Ανταποκρινόμενος έτσι, σε αίτημα που διατύπωσε εκπρόσωπος κίνησης πολιτών της Αττικής, ο κος Ταγαράς αποδέχθηκε την αυτοδίκαιη άρση ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης, εφόσον θα έχει παρέλθει χωρίς υλοποίηση, μία 15ετία από την έγκριση της πολεοδομικής της μελέτης και μία 5ετία από την πράξη εφαρμογής της (η παρούσα μορφή του σχεδίου νόμου προβλέπει 20 και 10 χρόνια αντίστοιχα).
Εξάλλου, κατόπιν πρότασης του νομικού συμβούλου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιά, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, δέχθηκε αποπληρωμή σε δόσεις (εντός εννέα ετών), και για τις οφειλές που έχουν προκύψει από την μετατροπή των εισφορών γης σε χρήμα. Τέλος, αντιμετωπίζοντας κριτική από την αντιπολίτευση, για την αύξηση του ποσοστού εισφοράς σε γη από 10% σε 15% για τις ιδιοκτησίες μέχρι 250 τ.μ. (την ώρα που ελαφρύνονται κατά 10% οι ιδιοκτήτες οικοπέδων άνω των 500 τ.μ.), ο κος Ταγαράς αποδέχθηκε να επιστρέψει η εισφορά των μικροϊδιοκτητών στο προηγούμενο ποσοστό.

Για τα προβλήματα που προκύπτουν στους κοινόχρηστους χώρους των εκτός σχεδίου περιοχών, ο κος Ταγαράς δήλωσε πως το υπουργείο Περιβάλλοντος βρίσκεται ήδη λίγο πριν τη σύνταξη Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο θα προσδιορίζει την έννοια των κοινόχρηστων αυτών χώρων (που παραμένει νομικό κενό μέχρι σήμερα) - ενώ για τους οικισμούς αυθαιρέτων, δήλωσε πως το υπουργείο βρίσκεται στη διαδικασία καταγραφής τους, καθώς και συγκέντρωσης ποιοτικών στοιχείων (π.χ. παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, υδροδότηση κλπ.)

"Σύντομα θα έχουμε όλα τα στοιχεία, και θα τα συζητήσουμε με τους εκπροσώπους όλων των παρατάξεων" ανέφερε ο κος Ταγαράς. "Ο κάθε οικισμός θα αντιμετωπιστεί ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του, τις προδιαγραφές που πληροί και τις προϋποθέσεις που θα τεθούν. Δεν θα παραμείνουν όμως όμηροι, όπως είναι μέχρι σήμερα" δεσμεύθηκε ο υπουργός.

Κατά τις δύο σημερινές συνεδριάσεις της Επιτροπής ωστόσο, σε κεντρικό ζήτημα αναδείχθηκαν και πάλι οι διατάξεις του άρθρου 12, που αναιρούν στην πράξη το υφιστάμενο καθεστώς δασοπροστασίας και ακυρώνουν εκκρεμούσες πράξεις της Διοίκησης ενάντια σε παραβάτες και καταπατητές.

Διαφορετικές υπήρξαν οι προσεγγίσεις των εκπροσώπων των δασολόγων και των περιβαλλοντιστών (WWF) από τη μία, και εκείνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης απ' την άλλη.

Χαρακτηριστικά, η παράγραφος που επιτρέπει την άρση αναδάσωσης αναδασωτέας έκτασης, "εφόσον μετά την πάροδο πενταετίας αποδεικνύεται το ανέφικτο της πραγματοποιήσής της", προκάλεσε τις αντιδράσεις των περιβαλλοντιστών, με τον νομικό συντονιστή της WWF-Ελλάς, Νίκο Χασιώτη, να παρατηρεί πως "παρέχουμε έτσι κίνητρο για συνεχείς επεμβάσεις στις καμένες εκτάσεις, όπως κάψιμο, ξανακάψιμο, υλοτομία, όργωμα, κτίσιμο, ισοπέδωση, διαβροχή με δηλητήρια κ.λπ., έτσι ώστε να καθίσταται πιο ευχερής η απόδειξη της αδυναμίας αναδάσωσης". 'Αλλωστε, "υπάρχουν δάση που δεν αναδασώνονται μέσα σε πέντε έτη, όπως τα ελατοδάση..."

Ο κος Χασιώτης τάχθηκε επίσης κατά της "οριζόντιας" νομιμοποίησης παράνομων δασικών εκχερσώσεων που προβλέπει το νομοσχέδιο (με την καταβολή χρημάτων και μόνο για τη συνέχιση αγροτικής καλλιέργειας), επισημαίνοντας πως κατά την περίοδο 1987-2007, "περίπου 9 εκατ. στρέμματα δασών, και δασικών εκτάσεων και γενικά χαμηλών εκτάσεως βλάστησης, έχουν γίνει γεωργικές. Γνωρίζουμε ποιες απ' αυτές τις εκτάσεις αφορά η διάταξη; Δεν γίνεται καν διάκριση ανάμεσα στις προστατευόμενες και μη, περιοχές". Όσο για την τριετή παράταση παραγωγικών δραστηριοτήτων σε καταπατημένες δασικές εκτάσεις που προβλέπει το άρθρο 12, ο κος Χασιώτης παρατήρησε σκωπτικά πως "μαθαίνουμε ότι στην αγροτική οικονομία συμβάλλουν οι αυθαίρετοι Ιεροί Ναοί, οι αυθαίρετες εγκαταστάσεις πολιτιστικού χαρακτήρα (που στο παρελθόν ήταν μέχρι και αναψυκτήρια λαϊκής μουσικής), τα αυθαίρετα κέντρα περιβαλλοντικής ενημέρωσης".

"Ούτε το ανέφικτο, ούτε η πενταετία προβλέπονται για πρώτη φορά" απάντησε ο Ν. Ταγαράς. "Προβλέπονται ήδη από τον ν.998/1979 και έχουν κριθεί. Εμείς προβλέπουμε πως το ανέφικτο θα το κρίνει ο γενικός αποκεντρωμένος γραμματέας, ύστερα από εισήγηση του οικείου δασάρχη" συμπλήρωσε.

Για τη νομιμοποίηση των εκχερσώσεων δασικών εκτάσεων, ο κος Ταγαράς ανέφερε πως "είτε θα διατηρήσουμε τη αγροτική χρήση με κάποιο πρόστιμο που θα αξιοποιηθεί για την δάσωση μιας περιοχής που θα μας υποδείξει ο δασάρχης, είτε θα πούμε στον αγρότη πως θα ξηλώσουμε το αμπέλι του και τις ελιές για να ξαναφυτέψουμε δάσος. Δεν είναι δυνατόν να στέλνουμε πρόστιμα 200.000 ευρώ για τρία στρέμματα, γιατί δεν έχει ο αγρότης να τα πληρώσει".

Οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης τοποθετήθηκαν ευνοϊκά απέναντι στο νομοσχέδιο:

Ο δήμαρχος Πεντέλης, Δ. Στεργίου, ανέφερε χαρακτηριστικά πως η κεντρική πλατεία της Πεντέλης θεωρείται δασική και αναδασωτέα περιοχή, ενώ οι πλαγιές και τα λυκορέματα έχουν οικοδομηθεί από οικοδομικούς συνεταιρισμούς και βρίσκονται εντός σχεδίου πόλεως. "Σήμερα, είμαστε εδώ για να στηρίξουμε τα αυτονόητα: Πως ό,τι έχει σχεδιαστεί στο γενικό πολεοδομικό σχέδιο, και κρατιέται 15 χρόνια στα γραφεία των εκάστοτε υπουργών, θα πρέπει να απαλλαγεί του δασικού και του αναδασωτέου για να αναπνεύσουν οι δομημένες αυτές περιοχές".

"Συμφωνούμε στη λογική να δοθούν σε ανθρώπους που δεν έχουν άλλη κατοικία, τα οικόπεδα που κατέχουν εντός σχεδίου πόλης, με χρηματικό αντίτιμο και εφ' όσον πληρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις, ώστε αυτοί οι άνθρωποι να μην βρίσκονται στον αέρα και να μην αναγκάζονται να λειτουργούν για 50 χρόνια με μηχανές παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος" ανέφερε και ο δήμαρχος Κατερίνης (και μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ) Σάββας Χιονίδης.
   
Το περιεχόμενο του νομοσχεδίου
 
Το ν/σ αποτελείται από 15 άρθρα χωρισμένα σε δυο κεφάλαια. Αξίζει να αναφερθεί ότι το κεφάλαιο Β δεν τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Αποτελείται από διατάξεις που προτάθηκαν από διαβουλεύσεις σχεδίων νόμων του ΥΠΕΚΑ και αιτήματα πολιτών και υπηρεσιών. Με το άρθρο 12 (κεφ. Β) επέρχονται μεταβολές στη δασική νομοθεσία.

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
α. Θεωρείται τελεσίδικος ο χαρακτηρισμός μιας περιοχής ή τμήματος επιφάνειας γης που έχει γίνει με έγγραφα πληροφοριακού χαρακτήρα, χωρίς την προβλεπόμενη ενδικοφανή διαδικασία και ο χαρακτήρας της έκτασης δεν επανεξετάζεται, ενώ τυχόν ασκηθείσες προσφυγές στις οικείες επιτροπές θεωρούνται ως μη ασκηθείσες.
β. Παρέχεται η δυνατότητα υπαγωγής, στις διατάξεις περί έγκρισης γεωργικής εκμετάλλευσης, εκτάσεων δασικού χαρακτήρα, καθώς και χορτολιβαδικών εκτάσεων με την οριζόμενη μορφή που, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, εκχερσώθηκαν για γεωργική εκμετάλλευση χωρίς άδεια της αρμόδιας δασικής αρχής, υπό την προϋπόθεση ότι, οι εν λόγω εκτάσεις διατηρούν τη χρήση αυτή μέχρι σήμερα και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο για τις χρήσεις αυτές.
Προβλέπεται η υποχρέωση στους κατόχους των ανωτέρω εκτάσεων να καταβάλουν χρηματικό αντάλλαγμα για την απώλεια του φυσικού αγαθού από την αλλαγή χρήσης της έκτασης, για να αναδασωθεί ή να δασωθεί αντίστοιχη έκταση. Παρέχεται η δυνατότητα καταβολής του εν λόγω ανταλλάγματος σε μηνιαίες δόσεις, με τους οριζόμενους περιορισμούς ως προς τον αριθμό αυτών και το ύψος κάθε δόσης. Η καταβολή του ανταλλάγματος αυτού αποτελεί προϋπόθεση για τη νομιμοποίηση της αλλαγής χρήσης από τον κάτοχο έκτασης, ο οποίος, μόνο κατόπιν εξόφλησης αυτού, δύναται να μεταβιβάσει τη χρήση της έκτασης. Έως την εξόφληση του ανταλλάγματος, η ισχύς των διοικητικών πράξεων και πρωτοκόλλων, που τυχόν έχουν εκδοθεί για την προστασία των ανωτέρω εκτάσεων, αναστέλλεται και παύει μετά την εξόφληση αυτού ενώ πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής εκδοθέντα για τις εκτάσεις αυτές ανακαλούνται ακόμη και αν τελεσιδίκησαν δικαστικά. Η αλλαγή της γεωργικής εκμετάλλευσης των ανωτέρω εκτάσεων συνεπάγεται την ανάκληση της χορηγηθείσας έγκρισης και την επιβολή των προβλεπόμενων ποινικών κυρώσεων,
γ. Επιτρέπεται, εφεξής:
i) η επέμβαση και σε δάση για την κατασκευή σωφρονιστικών καταστημάτων.
ii) η επέκταση των λειτουργούντων, σε περιφερειακές ενότητες της χώρας χωρίς καθορισμένες λατομικές περιοχές, λατομείων αδρανών υλικών σε όμορες δασικές εκτάσεις και αναδασωτέες εκτάσεις για την εκτέλεση έργων μεγάλης εθνικής σημασίας, χωρίς την προϋπόθεση της έκδοσης άρσης αναδάσωσης.
δ. Περιλαμβάνονται και οι ιεροί ναοί, οι εγκαταστάσεις πολιτιστικού χαρακτήρα, καθώς και οι εγκαταστάσεις κέντρων περιβαλλοντικής ενημέρωσης, στα κτίρια και τις εκμεταλλεύσεις, που ενώ έχουν εγκατασταθεί σε δάση χωρίς την απαιτούμενη άδεια της δασικής υπηρεσίας, δύνανται να συνεχίσουν τη λειτουργία τους για τρία έτη, πριν συμμορφωθούν με τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία.
ε. Ρυθμίζονται θέματα αναμόρφωσης και κύρωσης του δασικού χάρτη, σύμφωνα με τα ειδικότερα, κατά περίπτωση, οριζόμενα.
 

ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ