Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη, 26 Ιουνίου 2014

«Σήματα» αλλαγής για ΚΑΠ και Νόμο 4015 σε συνάντηση ΠΑΣΕΓΕΣ - ΥΠΑΑΤ

«Σήματα» αλλαγής για ΚΑΠ και Νόμο 4015 σε συνάντηση ΠΑΣΕΓΕΣ - ΥΠΑΑΤ
Τα φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν τον αγροτικό κόσμο και το συνεταιριστικό κίνημα τέθηκαν επί τάπητος σε συνάντηση αντιπροσωπείας της ΠΑΣΕΓΕΣ με επικεφαλής τον πρόεδρο Τζανέτο Καραμίχα και της νέας ηγεσίας του ΥΠΑΑΤ (Καρασμάνης – Κουκουλόπουλος).
Δείτε φωτογραφίες


Δείτε βίντεο



Η συνάντηση που πραγματοποιήθηκε σε πολύ καλό κλίμα αποτέλεσε την απαρχή μιας νέας διαβούλευσης, ώστε να διαμορφωθεί η πρόταση της χώρας μας για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, με τον υπουργό Γ. Καρασμάνη και τον αναπληρωτή, Π. Κουκουλόπουλο να ζητούν τη συνδρομή της ΠΑΣΕΓΕΣ σε τεχνικό επίπεδο, όπως ειπώθηκε, ώστε να συνδιαμορφωθεί η πρόταση για την ΚΑΠ. Όπως έγινε γνωστό θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο αυτό και περιφερειακές ανοιχτές συσκέψεις σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, με τη συμμετοχή των συν/σμών.

Νόμος 4015

Η ηγεσία του ΥΠΑΑΤ με δηλώσεις της στο τέλος της συνάντησης παρέπεμψε σε νέα τροπολογία που θα εισαχθεί στη βουλή σε νομοσχέδιο του ΥΠΑΑΤ (υδατοκαλλιέργειες), το οποίο θα έρθει στη βουλή πιθανότατα την επόμενη εβδομάδα. Βάση της τροπολογίας θ’ αποτελέσει, κατά πληροφορίες, η πρόταση των κομμάτων που είχε έλθει στη βουλή αλλά τελικώς αποσύρθηκε μετά από αντιδράσεις μερίδας βουλευτών.

Όπως τονίστηκε, σκοπός της νέας ηγεσίας που αντιλαμβάνεται πλήρως το «μπάχαλο» που δημιούργησε στις οργανώσεις, είναι ν’ αντιμετωπιστούν πλήρως τα προβλήματα αυτά, ώστε να προχωρήσουν οι επιχειρήσεις, Είναι ενδεικτικό πως το νέο δίδυμο του ΥΠΑΑΤ με το πρώτο θέμα που "καταπιάστηκε" στη θητεία του στο υπουργείο ήταν ο Νόμος 4014. Μάλιστα, ο κ. Καρασμάνης υπενθύμισε πως εξαρχής υπήρξε πολέμιος του συγκεκριμένου Νόμου, ενώ σε δηλώσεις του μετά το πέρας της σημερινής συνάντησης άφησε να εννοηθεί πως η τροπολογία που θα έρθει σύντομα στη Βουλή αποτελεί απλώς μια προσωρινή παρέμβαση για να αντιμετωπιστούν τα άμεσα προβλήματα, ενώ για τη συνολική λειτουργία του συνεταιριστικού χώρου θα υπάρξει πιό οργανωμένη νομοθετική πρωτοβουλία στο μέλλον.

Δηλώσεις Καραμίχα

Σε δηλώσεις του στο τέλος της συνάντησης ο πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα του κόστους παραγωγής και στην υποχρηματοδότηση του αγροτικού τομέα, αλλά και στο ζήτημα των περιβόητων οικονομικών ελέγχων και των πορισμάτων που δεν έχουν δημοσιοποιηθεί ακόμα. Να σημειωθεί πως αναφορικά με αυτό Καρασμάνης – Κουκουλόπουλος στη σύσκεψη δεσμεύτηκαν ότι θα ενεργήσουν άμεσα.

Χρεώσεις ΟΣΔΕ

Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες στη συνάντηση τέθηκε και το θέμα των χρεώσεων ΟΣΔΕ, με κατεύθυνση τη μείωση του κόστους, για συγκεκριμένες κατηγορίες παραγωγών (αυτών που δεν έχουν μεταβολές στη δήλωσή τους).

Από την ΠΑΣΕΓΕΣ συμμετείχαν οι Τ. Καραμίχας, Κ. Σκιαδάς, Σ. Μπαμπατσούλης, Χ. Μπαρλιάς, Δ. Φόλιος, Γ. Τσιφόρος.


Αναλυτικά το υπόμνημα της ΠΑΣΕΓΕΣ που παραδόθηκε στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ


ΠΑΣΕΓΕΣ
25.06.2014

Θέματα- άξονες συζήτησης κατά τη συνάντηση της Εκτελεστικής Επιτροπής
της ΠΑΣΕΓΕΣ με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ


1. Θέσεις και επισημάνσεις για την ΚΑΠ μετά το 2014

Έντεκα μήνες μετά την πολιτική συμφωνία στο Συμβούλιο Υπουργών (Ιούνιος '13) για τη νέα ΚΑΠ (2015-2020),  χωρίς να προηγηθεί καμία συζήτηση-διαβούλευση με τους ενδιαφερομένους φορείς και χωρίς κάποια,  έστω και υποτυπώδη ενημέρωση των Ελλήνων αγροτών,  η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ,  σε Συνέντευξη Τύπου  ανακοίνωσε, στις 04.06.2014, ξαφνικά και βεβιασμένα τα βασικά στοιχεία της εθνικής πρότασης για τη νέα ΚΑΠ.  Πρόκειται για μια εντελώς πρόχειρη πρόταση, η οποία περιέχει λανθασμένες εκτιμήσεις, ελλείψεις και κενά.  Σημειώνεται ότι η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου έχει ήδη ενημερωθεί ως προς τις ελλείψεις και τα κενά αυτά, αλλά και ως προς τις θέσεις και τις προτάσεις της ΠΑΣΕΓΕΣ για την ΚΑΠ μετά το 2014.

Τονίζεται ότι η τελική πρόταση που έχει υιοθετηθεί από τη μελέτη της ΠΑΣΕΓΕΣ, αλλά και έπειτα από 20 και πλέον περιφερειακές συναντήσεις που πραγματοποίησε με τους φορείς των αγροτών, που θεωρεί τη χώρα ως μια ενιαία περιφέρεια, επιλέχθηκε γιατί παρουσιάζει τη μεγαλύτερη σύγκλιση των ενισχύσεων, ευνοεί τη σημαντική μεταφορά πόρων σε ορισμένες περιφέρειες που παρουσιάζουν σημαντική αναπτυξιακή υστέρηση και κυρίως γιατί με την πρόταση αυτή μεταφέρονται σημαντικοί πόροι προς την κτηνοτροφία.  Επισημαίνεται, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία των Copa-Cogeca,  για συγκριτικούς και μόνο λόγους, ότι μεταξύ των δέκα κρατών μελών που έχουν ήδη υποβάλλει τις οριστικές προτάσεις τους ως προς την περιφερειακή κατανομή των ενισχύσεων της ΚΑΠ μετά το 2014, σε πέντε περιπτώσεις (Γερμανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Αυστρία, Πορτογαλία) έχει υιοθετηθεί πρόταση, ίδια με εκείνη που προτείνει η ΠΑΣΕΓΕΣ (θεώρηση της χώρας ως μίας περιφέρειας).

Σε κάθε περίπτωση και εκτιμώντας το μικρό χρονικό διάστημα που απομένει μέχρι την προθεσμία υποβολής της πρότασης για την ΚΑΠ μετά το 2014, τονίζεται από την ΠΑΣΕΓΕΣ ότι απαιτείται, έστω και τώρα, ένας ανοικτός διάλογος με τους αγρότες, τους φορείς τους, αλλά και τα πολιτικά κόμματα, προκειμένου να διαμορφωθεί η τελική πρόταση στοχεύοντας σε μία ευρύτερη δυνατή κοινωνική και πολιτική συμφωνία.



2. Κατάσταση στους αγροτικούς συνεταιρισμούς - προβλήματα ν.4015/2011, άρση αναγκαστικότητας

Αποτελεί πλέον κοινή πεποίθηση, μετά και από την εμπειρία των δύο τελευταίων ετών ότι ο συγκεκριμένος νόμος, όχι μόνο δεν είναι εφαρμόσιμος αλλά έχει επιφέρει πολλά δεινά στο συνεταιριστικό κίνημα και θα συμβάλλει άμεσα στη διάλυσή του αν δεν αποσυρθεί, αντικατασταθεί ή τροποποιηθεί ριζικά, έτσι ώστε να είναι συμβατός με τις Διεθνείς Συνεταιριστικές Αρχές.

Υπενθυμίζεται ότι εξαιτίας της αδυναμίας εφαρμογής του νόμου αυτού, έχουν ήδη δοθεί αλλεπάλληλες παρατάσεις στις προθεσμίες που αφορούν στη θητεία των Οργάνων των Διοικήσεων των Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών, εκ των οποίων η πρώτη στις 8 Ιουνίου 2012, η δεύτερη στις 31 Δεκεμβρίου 2013, η τρίτη στις 30 Απριλίου 2014 και η τέταρτη παράταση στις 10 Μαΐου 2014. 

Τονίζεται επίσης ότι η αδυναμία εφαρμογής του νόμου αυτού έχει ήδη καταστεί σαφής στην προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μια και με απόφαση του πρώην Υπουργού κ. Τσαυτάρη δύο φορές συγκροτήθηκε Ομάδα Εργασίας Εμπειρογνωμόνων (αποτελούμενη από Πανεπιστημιακούς, Νομικούς, Εκπροσώπους του ΥΠΑΑΤ, αλλά και έμπειρους συνεταιριστές) η πρώτη τον Αύγουστο του 2012 και η δεύτερη τον Ιούλιο του 2013, με σκοπό τη γνωμοδότηση στον νόμο 4015/2011. Και στις δύο περιπτώσεις οι Ομάδες Εργασίας κατέληξαν στο ίδιο πόρισμα – συμπέρασμα, σύμφωνα με το οποίο προτείνεται η άμεση κατάργηση του νόμου 4015/2011 και η επαναφορά σε ισχύ των διατάξεων του νόμου 2810/2000.
Στο πόρισμα εξάλλου της τελευταίας Ομάδας Εργασίας σαφώς αναφέρεται ότι πρέπει να αρθεί κάθε έννοια υποχρεωτικότητας – αναγκαστικότητας στους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς που προσκρούει στις Διεθνείς Συνεταιριστικές Αρχές και στη διεθνή πρακτική.


3.  Φορολογικά θέματα

Έχουν ήδη κατατεθεί, από τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, συγκεκριμένες προτάσεις της ΠΑΣΕΓΕΣ προς τον πρώην Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών και προς την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ για την αντιμετώπιση προβλημάτων και υποχρεώσεων των αγροτών σύμφωνα με τις διατάξεις των νόμων 2859/2000, 4093/2012, 4223/2013 και τις ρυθμίσεις της ΠΟΛ 1281/2013, που δημιουργούν σειρά προβλημάτων και ανυπέρβλητων δυσκολιών αντιμετώπισης των αγροτών στις αναφερόμενες διατάξεις.

Επισημαίνεται και υπενθυμίζεται ότι η ΠΑΣΕΓΕΣ κατά τις συζητήσεις στη Βουλή των σχετικών νομοσχεδίων και στο πλαίσιο της διαβούλευσης των κοινωνικών εταίρων είχε προτείνει τα ακόλουθα:

α. Απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων των αγροτών με ετήσια ακαθάριστα έσοδα κατώτερα των 20.000 ευρώ.

β.  Απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων των αγροτών με ετήσια δικαιώματα ενιαίας ενίσχυσης κατώτερα των 10.000 ευρώ.

γ. Αφορολόγητο ακαθάριστο εισόδημα  ύψους 5.000 ευρώ για τους αγρότες.

δ. Υιοθέτηση δύο συντελεστών φορολόγησης δηλαδή 5% για την κτηνοτροφία και αλιεία και 10% για τη φυτική παραγωγή αντί του ισχύοντος μοναδικού ενιαίου συντελεστή φορολόγησης ύψους 13% .

ε. Απαλλαγή των αγροτών από την υποχρέωση τέλους επιτηδεύματος

στ. Πρόβλεψη του έτους 2014 ως έτος μεταβατικό/προσαρμογής και εφαρμογή του κανονικού καθεστώτος για τους αγρότες από την 1-1-2015 με σκοπό την πλήρη διευκρίνιση των ζητημάτων που ανακύπτουν με το  νέο καθεστώς, είτε με την έκδοση διευκρινιστικών εγκυκλίων, είτε με νομοθετικές ρυθμίσεις.

Σύμφωνα εξάλλου με πρόσφατα στοιχεία που δημοσίευσε η ΠΑΣΕΓΕΣ ως προς τις εξελίξεις στην αγροτική οικονομία,εξαιρετικά μεγάλη άνοδο καταγράφει η επιβολή των φόρων στο αγροτικό τομέα, οι οποίοι από 181,8 εκατευρώ το 2009 ανήλθαν σε 455 εκατ. ευρώ το 2013, σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 150% και πλέον.  Τονίζεται ότι μόνο κατά το 2013 οι φόροι αυξήθηκαν κατά 67% και πλέον.


4. Κόστος Αγροτικής Παραγωγής


Στην πρόσφατη δημοσίευση της ΠΑΣΕΓΕΣ ως προς τα βασικά μεγέθη στην αγροτική οικονομία καταγράφεται μεγάλη αύξηση στο κόστος αγροτικής παραγωγής κατά την πενταετία 2009-2013, με την άνοδο του κόστους των εισροών να υπερβαίνει, σε απόλυτο μέγεθος, το επίπεδο των 600 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξεως του 13% περίπου. Τονίζεται ότι μεταξύ των επιμέρους κατηγοριών εισροών η δυσμενέστερη μεταβολή αναφέρεται στο κόστος των ζωοτροφών και της ενέργειας, που αυξήθηκε, αθροιστικά, κατά 21% και πλέον στην αναφερόμενη πενταετία. Πρόκειται για δύο κρίσιμες συνιστώσες που αποτελούν σήμερα το 58% περίπου του συνολικού κόστους παραγωγής. Το αποτέλεσμα είναι να προκύπτει σημαντική πτώση της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας, που μειώθηκε κατά 4,5% περίπου στο διάστημα της διετίας 2011-2013.

Είναι προφανής η άμεση ανάγκη λήψεως μέτρων για τη μείωση του κόστους παραγωγής στις δύο ως άνω αναφερόμενες εισροές του αγροτικού τομέα.


5. Περιορισμός ρευστότητας – χρηματοδότησης του αγροτικού τομέα

Όπως προκύπτει από πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος από την ανάλυση της τραπεζικής χρηματοδότησης των επιχειρήσεων κατά κλάδο οικονομικής δραστηριότητας, διαπιστώνεται ότι ο τομέας της Γεωργίας απορροφά μόλις το 1,6 % του συνόλου των δανείων. Πραγματικά, το Δεκέμβριο του 2013, το υπόλοιπο των δανείων που προορίζονται για τις επιχειρήσεις του αγροτικού τομέα ανέρχεται μόλις σε 1,628 δις €, έναντι των 21,481 δις € της βιομηχανίας (20,8%), των 20,038 δις € του εμπορίου (19,4%) των 11,838 δις € της ναυτιλίας (11,5%), των 10,803 δις € των κατασκευών (10,5%) και των 7,735 δις € του τουρισμού (7,5 %).

Τονίζεται ότι από το 2009, από την έναρξη της ύφεσης στην οικονομία μέχρι και πρόσφατα, ο ρυθμός επιβράδυνσης της τραπεζικής χρηματοδότησης προς τις γεωργικές επιχειρήσεις, με βάση τη μεταβολή του υπολοίπου των δανείων σε ετήσια βάση (Δεκ. 2009-Δεκ. 2013) καταγράφει πτώση της τάξεως του 59%. Σημειώνεται ότι στους άλλους κλάδους της οικονομίας η ροή τραπεζικής χρηματοδότησης στο ίδιο χρονικό διάστημα ήταν σαφώς ευνοϊκότερη, με αύξησή της προς τη ναυτιλία (18%) και τον τουρισμό (5%), ενώ η μείωση που καταγράφεται στη βιομηχανία (-5,7%), στις κατασκευές (-5,6%) και στο εμπόριο, ήταν σαφώς μικρότερη εκείνης προς τις επιχειρήσεις του αγροτικού τομέα.

Ο περιορισμός της ρευστότητας και η μεγάλη πτώση της τραπεζικής χρηματοδότησης των αγροτικών συνεταιρισμών, αλλά και των επιχειρήσεων του αγροτικού τομέα, σε συνδυασμό και με το σημαντικό ύψος των επιτοκίων δανεισμού, αποτελούν ζητήματα πρώτης προτεραιότητας, που οφείλουν να αντιμετωπιστούν άμεσα.

6. Πορίσματα ελέγχων στην ΠΑΣΕΓΕΣ

Επανειλλημένα έχει ζητηθεί και εγγράφως από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ να δοθούν στη δημοσιότητα τα πορίσματα ελέγχου, τόσο εκείνων που πραγματοποιήθηκαν από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου, όσο και εκείνου του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για την περίοδο 1994–2011, χωρίς ωστόσο καμία ανταπόκριση μέχρι σήμερα. Η κατάσταση αυτή και οι προσπάθειες συκοφάντησης της ΠΑΣΕΓΕΣ πρέπει άμεσα να αντιμετωπισθούν, μια και όπως έχει επανειλημμένα επισημανθεί, όχι μόνο τίποτα δεν έχει να κρύψει η ΠΑΣΕΓΕΣ, αλλά αντίθετα ζητά επίμονα να δοθούν στη δημοσιότητα τα πορίσματα των ελεγκτών. 
Αλέξανδρος Μπίκας


ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ