Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή, 30 Σεπτεμβρίου 2012

Πλαστές βεβαιώσεις βιολογικής καλιεργειας από Κύκλωμα που δρούσε σε πέντε νομούς: Αιτωλοακαρνανία, Κεφαλλονιά, Άρτα, Πρέβεζα και Φωκίδα.



Ημαφία βιολογικών προϊόντων, εξέδιδε ψεύτικες βεβαιώσεις για να εισπράττει τις επιδοτήσεις

 

 

Κύκλωμα που εξέδιδε ψεύτικες βεβαιώσεις για μαϊμού βιολογικά προϊόντα, προκειμένου να εισπράττει τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις, αποκαλύφθηκε στην Αιτωλοακαρνανία όταν τρία άτομα συνελήφθησαν να αφαιρούν έγγραφα από φακέλους των αιτήσεων που είχαν κατατεθεί για χρηματοδότηση εκτάσεων βιολογικής καλλιέργειας και κτηνοτροφίας.
Όπως αναφέρει η RealPlanet,η «μαφία» των βιολογικών, δρούσε παράλληλα σε πέντε νομούς: Αιτωλοακαρνανία, Κεφαλλονιά, Άρτα, Πρέβεζα και Φωκίδα, ενώ τα μέλη της είναι κυρίως γεωπόνοι και κτηνοτρόφοι, ενώ συμμετέχουν και αντιπρόσωποι επίσημων οργανισμών πιστοποίησης προϊόντων.
Οι επιτήδειοι, χρησιμοποιούσαν πλαστές βεβαιώσεις, ότι δήθεν οι εκτάσεις τους πληρούν τα ευρωπαϊκά κριτήρια της βιολογικής καλλιέργειας και έπαιρναν τις επιδοτήσεις που χορηγούν από κοινού η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ελληνικό κράτος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι επιδοτήσεις που έχουν δοθεί συνολικά για τις βιολογικές καλλιέργειες τα τελευταία χρόνια αντιστοιχούν σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Εκτός από τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις όμως, πολλοί καλλιεργητές παρουσιάζουν τα προϊόντα τους ως βιολογικά προκειμένου να τα διαθέτουν σε υψηλότερες τιμές από τα συμβατικά. Δεν είναι τυχαίο, όπως αναφέρει η RealPlanet,ότι κάθε χρόνο εντοπίζονται τουλάχιστον 500-700 καλλιεργητές που ψεκάζουν με χημικά τα «βιολογικά» τους προϊόντα και κτηνοτρόφοι που δεν ταΐζουν τα ζώα τους με τι προβλεπόμενες τροφές.
Οι φορείς πιστοποίησης έχουν ήδη καταθέσει μηνύσεις,, ενώ οι Αρχές προσπαθούν να διαπιστώσουν πόσα χρήματα έχουν αποσπάσει οι επιτήδειοι με αυτή τη μέθοδο.

Πηγή:RealPlanet
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ::www.iefimerida.gr

Βγήκαν τα μαχαίρια για τους ελέγχους σε ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ, ΣΥΔΑΣΕ

Βγήκαν τα μαχαίρια για τους ελέγχους σε ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ, ΣΥΔΑΣΕ






Στον πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, απέδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάξιμος Χαρακόπουλος, την πρωτοβουλία για τη διενέργεια οικονομικού διαχειριστικού ελέγχου, για την πενταετία 2007-2011, στις κορυφαίες συνεταιριστικές και αγροτοσυνδικαλιστικές οργανώσεις ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ και ΣΥΔΑΣΕ.
Σε δηλώσεις του στη Βουλή ο κ. Χαρακόπουλος επισήμανε πως, με εντολή του κ. Σαμαρά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου προχωρά χωρίς καθυστέρηση σε αποφάσεις που ρίχνουν φως σε κάθε σκιά που μπορεί να υπάρχει στη διαχείριση δημόσιου χρήματος.
Είμαστε αποφασισμένοι, πρόσθεσε, να παύσουμε μια για πάντα απαράδεκτες χρηματοδοτήσεις, όπως στον κρατικοδίαιτο αγροτοσυνδικαλισμό, που βαρύνουν το υστέρημα του Έλληνα φορολογούμενου.

Στην αντεπίθεση περνά η ΠΑΣΕΓΕΣ
Στο μεταξύ, με επιστολή του προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,Θανάση Τσαυτάρη, ο πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ, Τζανέτος Καραμίχας, εγκαλεί την πολιτική ηγεσία του υπουργείου ότι είτε δεν φρόντισε να ενημερωθεί από τις υπηρεσίες του, είτε αγνόησε τα οικονομικά στοιχεία που έχει υποβάλει η Συνομοσπονδία στο υπουργείο από τον περασμένο Ιούλιο.
Ο οικονομικός έλεγχος των διαχειρίσεων της ΠΑΣΕΓΕΣ, υπογραμμίζεται στην επιστολή, είχε ήδη διαταχθεί από τον Αύγουστο το 2011, για το διάστημα της τελευταίας δεκαετίας, ενώ η ΠΑΣΕΓΕΣ έχει υποβάλει από τις 6 Ιουλίου φέτος πλήρη φάκελο με οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας, περιλαμβάνοντας ισολογισμούς και αποτελέσματα χρήσεως, καταστάσεις γενικών εκμεταλλεύσεων και πιστοποιητικά ελέγχου ορκωτών λογιστών για το διάστημα 2007-2011.
Το πλήρες κείμενο της επιστολής Καραμίχα, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της ΠΑΣΕΓΕΣ, έχει ως ακολούθως :
"Κύριε Υπουργέ,

Με κατάπληξη λάβαμε γνώση του από 26.9.2012 Δελτίου Τύπου που εκδόθηκε από το γραφείο του Αναπληρωτή Υπουργού κ. Μάξιμου Χαρακόπουλου, επί του οποίου επισημαίνονται τα ακόλουθα:

1) Ο οικονομικός έλεγχος της ΠΑΣΕΓΕΣ από τις αρμόδιες Διευθύνσεις και τους Ελεγκτές που επικαλείται το Δελτίο Τύπου, είχε ήδη ζητηθεί από την ΠΑΣΕΓΕΣ, πριν από ένα έτος περίπου (24.8.2011) με επιστολή της στην τότε Πολιτική Ηγεσία (επισυνάπτεται αντίγραφο), με την οποία ζητήθηκε ο άμεσος έλεγχος της οικονομικής διαχείρισης της Συνομοσπονδίας για το διάστημα της τελευταίας δεκαετίας, αλλά και η δημοσίευση των αποτελεσμάτων της, ώστε να μην αιωρούνται υπονοούμενα.
Σημειώνεται ότι η επιστολή αυτή δημοσιοποιήθηκε ευρύτατα και αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της ΠΑΣΕΓΕΣ την ημέρα που εστάλη.

2) Στη συνέχεια, μετά από σχετικό έγγραφο της Διεύθυνσης Συνεργατισμού του Υπουργείου από 26.6.2012, η ΠΑΣΕΓΕΣ έχει ήδη υποβάλλει στο Υπουργείο (από 6.7.2012) πλήρη φάκελο με οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας, περιλαμβάνοντας ισολογισμούς και αποτελέσματα χρήσεως, καταστάσεις γενικών εκμεταλλεύσεων και πιστοποιητικά ελέγχου ορκωτών λογιστών για την πενταετία 2007-2011.

3) Από τα προαναφερόμενα προκύπτει αβίαστα ότι ενώ, από διμήνου τουλάχιστον, τα προς έλεγχο στοιχεία έχουν κατατεθεί στην αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου, ο κύριος Αναπληρωτής Υπουργός, είτε δε φρόντισε να ενημερωθεί από τις αρμόδιες Υπηρεσίες πριν την έκδοση του Δελτίου Τύπου, είτε αγνόησε την άμεση ανταπόκριση της ΠΑΣΕΓΕΣ στα ζητούμενα οικονομικά στοιχεία. Να σημειωθεί ότι μετά την υποβολή των στοιχείων και εγγράφων από την ΠΑΣΕΓΕΣ ουδεμία μέχρι σήμερα απάντηση ή ενημέρωσή μας υπήρξε από το Υπουργείο.

4) Ενόψει των παραπάνω θεωρούμε εύλογα ότι η δημοσιοποίηση του Δελτίου Τύπου, με αιχμηρό και καταγγελτικό περιεχόμενο όσον αφορά στην ΠΑΣΕΓΕΣ, αποτελεί πολιτικό ατόπημα, εφόσον στηρίζεται σε αναληθή δεδομένα, αποκρύπτοντας, θελημένα ή αθέλητα, τα πραγματικά γεγονότα. Τονίζεται ωστόσο ότι επιβάλλεται να αποκατασταθεί η αλήθεια, καθόσον το περιεχόμενο του Δελτίου Τύπου θίγει το κύρος και την αξιοπιστία της ΠΑΣΕΓΕΣ έναντι των μελών της, που αποτελούν συνεταιριστικές επιχειρήσεις, την εμπορική φήμη των ίδιων των συνεταιριστικών αυτών επιχειρήσεων, που εκπροσωπούνται από την ΠΑΣΕΓΕΣ, αλλά και έναντι των διεθνών, ευρωπαϊκών οργανώσεων (Copa-Cogeca κλπ.) στις οποίες συμμετέχει.

5) Όσον αφορά στο σημείο του Δελτίου Τύπου το οποίο συνδέει την οικονομική ενίσχυση της ΠΑΣΕΓΕΣ με τον «κρατικοδίαιτο αγροτοσυνδικαλισμό» θα έπρεπε τουλάχιστον να είναι γνωστό στον κύριο Αναπληρωτή Υπουργό ότι η ΠΑΣΕΓΕΣ δεν είναι ούτε «κρατικοδίαιτη» ούτε «αγροτοσυνδικαλιστική» οργάνωση.
Αποτελεί, σύμφωνα και με την ισχύουσα νομοθεσία, επαγγελματική, ιδεολογική και συντονιστική οργάνωση των συνεταιρισμένων αγροτών της χώρας και των επιχειρήσεών τους, ενώ η ενίσχυση που λαμβάνει η ΠΑΣΕΓΕΣ συνιστά ανταποδοτικότητα εισφοράς που καταβάλουν οι ίδιοι οι αγρότες για την οικονομική ενίσχυση της ΠΑΣΕΓΕΣ, η οποία εισπράττεται και αποδίδεται από τον ΕΛΓΑ, αποτελώντας έτσι ένα πόρο που είναι απόλυτα ουδέτερος δημοσιονομικά. Υπογραμμίζεται ότι η ανταποδοτικότητα αυτή συνδέεται άμεσα και στενά με την παροχή υπηρεσιών της σε όλους της αγρότες, ζήτημα που έχει καταγραφεί εντός και εκτός της χώρας.
Έπειτα από τα προηγούμενα θεωρούμε αναγκαία την παρέμβασή σας για την αποκατάσταση της αλήθειας και των πραγματικών γεγονότων".


«Πολιτική παλιανθρωπιά»
Σε δηλώσεις του για το θέμα ο κ. Καραμίχας τόνισε πως, δεν μπορεί ένας αναπληρωτής υπουργός, ο οποίος από ότι αντιλαμβάνομαι δεν έχει παράξει έργο και ο οποίος ως βουλευτής και ως υπουργός ζει από το κράτος, να αποκαλεί κρατικοδίαιτους αγροτοσυνδικαλιστές, ανθρώπους οι οποίοι παράγουν πολλά προϊόντα και αγαθά για την χώρα. Φοβάμαι, πρόσθεσε, συνολικά για την πορεία του πολιτικού συστήματος, διότι οι πολιτικοί έχουν χάσει τον έλεγχο πλέον και νομίζουν ότι με το να καταστραφούν όλοι οι θεσμοί στην χώρα θα βγούμε από την κρίση. Εγώ, είχα προκαλέσει τον προηγούμενο υπουργό να κάνει έλεγχο δεκαετίας, όχι πενταετίας. Αυτό που θα έπρεπε να κάνει ο κ. αναπληρωτής υπουργός είναι να κάνει πρώτα τον έλεγχο και μετά να βγάλει ανακοίνωση με βάση τα αποτελέσματα του ελέγχου. Αυτό που έκανε είναι πολιτική παλιανθρωπιά.

ΣΥΡΙΖΑ : Κοίτα ποιος μιλάει !
Μνημείο πολιτικής υποκρισίας της τροϊκανής συγκυβέρνησης, χαρακτηρίζει σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ την επείγουσα διενέργεια οικονομικού ελέγχου σε ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ και ΣΥΔΑΣΕ, που ζήτησε από το ΣΔΟΕ και τον Εισαγγελέα οικονομικού εγκλήματος ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Μάξιμος Χαρακόπουλος.
Τα μνημονιακά κόμματα, όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, δεν νομιμοποιούνται ούτε πολιτικά, ούτε ηθικά, στο όνομα μιας δήθεν «κάθαρσης» με πυροτεχνήματα για εσωτερική εκτόνωση.
Εδώ και χρόνια, προστίθεται στην ανακοίνωση, ΠΑΣΟΚ και ΝΔ απέκλεισαν από τη χρηματοδότηση θεσμοθετημένες και κινηματικές οργανώσεις νέων αγροτών, κτηνοτρόφων, αλιέων. Επί δεκαετίες με μοναδικό στόχο την εξαγορά συνειδήσεων, τη διαιώνιση του δικομματικού σάπιου πολιτικού συστήματος και την εφαρμογή πολιτικών εξόντωσης των μικρών και μεσαίων αγροτών, εξέθρεψαν και στήριξαν τις ηγεσίες των αγροτικών οργανώσεων, που διαχειρίστηκαν με αδιαφάνεια δισ. δημόσιου χρήματος αλλά και χρημάτων των αγροτών, που πλήρωναν αναγκαστικά για αμφίβολες πολλές φορές υπηρεσίες.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά απόλυτη διαφάνεια στη διαχείριση του δημόσιου χρήματος αλλά και πλήρη, ουσιαστικό και μόνιμο έλεγχο καθώς και τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων του.

Πηγή: olivenews.gr 
 ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ :e-geoponoi.gr

Νέος Ασκομύκητας απειλεί τα πλατάνια στην Ήπειρο.



Νέος Ασκομύκητας απειλεί τα πλατάνια
Μετά τον μύκητα Ceratocystis, ο οποίος ευθύνεται για το μεταχρωματικό έλκος στα πλατάνια και την νέκρωση πολλών από αυτά σε Πελοπόννησο και Ήπειρο ένας νέος μύκητας κάνει την εμφάνισή του στην Ευρώπη με τις πρώτες αναφορές να έρχονται κατά κύριο λόγο από Ηνωμένο Βασίλειο και Γερμανία.

Ο λόγος για τον ασκομύκητα Masaria ή Splanchnonema platani.







Τα συμπτώματα του μύκητα εμφανίζονται κυρίως σε κλαδίσκους διαμέτρου 10 έως 20 εκατοστών χωρίς όμως να αποκλείεται η προσβολή μεγαλύτερων κλαδιών. Οπτικά εμφανίζεται ως μια λωρίδα νεκρού φλοιού που ξεκινάει από το περιλαίμιο κι επεκτείνεται κατά μήκος του κλαδιού.

Δύο είναι τα κύρια αρνητικά σημεία που καθιστούν τόσο τη διάγνωση και όσο την αντιμετώπιση του μύκητα δύσκολη υπόθεση: Πρώτον δεν έχουμε κάποιο εμφανές σημάδι στη γενικότερη υγεία του δένδρου και στην περίπτωση που προσβληθεί κάποιο ψηλό κλαδί και η “λωρίδα προσβολής” βρίσκεται στην πάνω πλευρά του αυτό δεν γίνεται αντιληπτό από το έδαφος.

Δεύτερον ο μύκητας προκαλεί σήψη, θάνατο και κατ’ επέκταση πτώση των κλαδιών που προσβάλει μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Αποτέλεσμα είναι να έχουμε εμφανισιακά υγιές δένδρο στο οποίο σημειώνεται σπάσιμο και πτώση κλαδιών. Πέρα από την ίδια την υγεία του δένδρου και του χρέους μας να το προστατέψουμε, ας μη ξεχνάμε ότι τα πλατάνια “στολίζουν” πολλές φορές πολυσύχναστους δρόμους και πλατείες πόλεων και χωριών της Ελλάδας.

Δεν έχει γίνει κάποια αναφορά για προσβολή πλατανιών από το συγκεκριμένο μύκητα ακόμα στην Ελλάδα, αλλά θα ήταν φρόνιμο, να γίνουν κάποιοι προληπτικοί εναέριοι έλεγχοι, ώστε να αποφευχθούν δυσάρεστες εκπλήξεις.
---------------------------
Πηγή: econews.gr

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ :e-geoponoi.gr

Σάββατο, 29 Σεπτεμβρίου 2012

Το μέλλον της χώρας περνά από τη γεωργία

Το μέλλον της χώρας  περνά από τη γεωργία
του Δρ. Σταμάτη Σεκλιζιώτη 20 Ιουλ 2012
0 Σταμάτης  Σεκλιζιώτης είναι Γεωπόνος (ΑΠΘ) - Αρχιτέκτων Τοπίου (MPhil, PhD, Birmingham UK), πρώην Β Ακόλουθος Γεωργικών Υποθέσεων, Υπηρεσία Εξωτερικών Υποθέσεων, Υπ. Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA/FAS).
Σε αντίθεση με τη ναυτιλία και τον τουρισμό, η ελληνική γεωργία δεν είναι απλά ένας ακόμη τομέας παροχής υπηρεσιών, αλλά ο δυναμικός και διαρκώς ανανεώσιμος παραγωγικός τομέας αγαθών. Η γεωργία είναι ο ανανεώσιμος φυσικός πόρος με υψηλή ανταποδοτικότητα σε «πυκνό» χρόνο. Από τη Μεταπολίτευση, και ιδιαίτερα από την αρχή της κρίσης, η τύχη του αγροδιατροφικού και αγροπεριβαλλοντικού τομέα δεν υπήρξε βασικό κομμάτι μιας σοβαρής οικονομικής και αναπτυξιακής εθνικής πολιτικής.
Σε όλη τη διαδρομή από τη Μεταπολίτευση, και ιδιαίτερα από την αρχή της κρίσης, η τύχη του αγροδιατροφικού και αγροπεριβαλλοντικού τομέα δεν αποτέλεσε βασικό κομμάτι μιας σοβαρής «οικονομικής και αναπτυξιακής» πολιτικής «αιχμής», που να συμβάλλει στην πολυπόθητη ανάκαμψη μέσα από μια σύγχρονη γεωργική πρακτική στη χώρα, αποδεσμευμένη από νοοτροπίες κομματικής «τροχοπέδης», ευκαιριακής άσκησης πολιτικών «πυροσβεστικού χαρακτήρα», επικοινωνιακούς θορύβους, από επιδοτούμενα και παλαιωμένα μοντέλα πρωτογενούς παραγωγής, μεταποίησης, μάρκετινγκ (!) και εμπορίας.
Η εφαρμογή της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) σε όλες της τις εκδοχές για περισσότερο από τριάντα χρόνια δεν έχει αναλυθεί επαρκώς με τη διάσταση των κοινωνικοοικονομικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη χώρα μας. Οι επιπτώσεις αυτές δεν περιορίζονται μόνο στον αγροτικό τομέα, αλλά φαίνεται να διαχέονται σε όλες τις δομές της εθνικής οικονομίας. Το ακαθάριστο γεωργικό προϊόν από 12% του ΑΕΠ το 1989 έπεσε στο 3,3% το 2010, με συνέπεια τη μετατροπή του αγροδιατροφικού τομέα της χώρας από κλάδο αυτάρκειας σε κλάδο ελλειμματικό και εξαρτημένο.
Οι οικονομικοί δείκτες του γεωργικού τομέα, σχεδόν στο σύνολο τους, παραπέμπουν σε δραματική έλλειψη εθνικής πολιτικής, σε έλλειψη συνειδητοποίησης περί την αξία του κλάδου και το εθνικό όφελος, σε αποτυχία μέτρων, κακή διαχείριση κοινοτικών και εθνικών πόρων και σε ασκήσεις ερασιτεχνισμού. Οι ολίγες κατά καιρούς φωτεινές παρουσίες και προσπάθειες στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων δεν αντέχουν μπροστά στη γενική -έτσι, χωρίς πρόγραμμα...- προχειρότητα που βαραίνει τον τομέα.
Έπειτα από τρεις δεκαετίες «αδιαπραγμάτευτης» προσήλωσης στις επιταγές των ευρωπαϊκών κοινοτικών πολιτικών για τη γεωργία, δεν καταφέραμε να εκμεταλλευτούμε και να διαχειριστούμε ορθολογικά τους κοινοτικούς πόρους ούτε να καταστρώσουμε μακρόπνοα σχέδια, ώστε παράλληλα να ασκηθεί και μια εθνική αγροτική πολιτική, όπως, π.χ., η εθνική εξωτερική πολιτική – στη βάση ότι οι δύο αυτές πολιτικές είναι πολιτικές εθνικής ασφάλειας και κυριαρχίας...
Ο γεωργικός τομέας απαιτεί «εκ θεμελίων» διαρθρωτικές αλλαγές σε νέα διοικητική και χωροταξική βάση. Επείγει η ίδρυση σύγχρονου δικτύου γεωργικών εφαρμογών και έρευνας, εξαπλωμένου μέχρι τον κάθε δήμο και κοινότητα προς στήριξη και επιμόρφωση των παραγωγών, σ' ένα πλαίσιο «λειτουργικού εκσυγχρονισμού», π.χ. κατά το επιτυχημένο extension service των ΗΠΑ, σημερινό CRES (Cooperative Research and Extension Services). Τα καταστήματα φαρμάκων και εφοδίων, οι μεταπράτες έμποροι, οι τοπικοί πολιτευτές και οι εξαρτημένοι κομματικά συνεταιριστές και αγροτοσυνδικαλιστές δεν είναι οι κατάλληλοι να ασκούν αγροτικές εφαρμογές ούτε να μεταφέρουν «ορθή εθνική» γεωργική πολιτική στις αγροτικές κοινωνίες.
Επισημαίνεται ότι για τον αγροτικό τομέα της χώρας μας δεν υπάρχει η αναγκαία εκείνη «πολιτική γης» με διαθέσιμες και συχνά ενημερωμένες τράπεζες χρήσεων γης, με άλλα λόγια ένα εφαρμόσιμο Αγροτικό Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο για τη διατήρηση, ανάπτυξη και εξέλιξη της γεωργίας κατά διοικητικό διαμέρισμα και κατά τοποθεσία ειδικού ενδιαφέροντος, σε συνδυασμό με τους διαθέσιμους φυσικούς πόρους (έδαφος, νερά, ανάγλυφο, βιοκλιματικά χαρακτηριστικά, υποδομές).
Μια εθνική τράπεζα γεωργικής χρήσης γης σε συνδυασμό με τα μονίμως ελλιπή κτηματολόγια, δασολόγια, αμπελολόγια, τις χαρτογραφικές καλύψεις, τα σύγχρονα εργαλεία τηλεπισκόπησης κ.λπ., στα χέρια -και τις οθόνες- των «γεωπόνων εφαρμογών» στην ελληνική περιφέρεια, συνθέτουν το πλήρες εργαλείο εξυπηρέτησης των συμφερόντων του αγροτικού πληθυσμού και της αγροτικής οικονομίας.
Τα αίτια συρρίκνωσης της αγροτικής οικονομίας
Τα αίτια που οδήγησαν στη σημερινή γεωργική πραγματικότητα της χώρας είναι αναρίθμητα, με ισοκατανομή των ευθυνών ανάμεσα στις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες, των αγροτικών οργανώσεων και των ηγεσιών τους -κάθε κομματικής προέλευσης- και ενός αναχρονιστικού και διεφθαρμένου σε μεγάλο βαθμό δικτύου διακίνησης προϊόντων...
Η από το 1981 κι έπειτα δημιουργία μιας γενναία επιδοτούμενης αγροτικής τάξης, καλλιεργώντας νοοτροπίες δημόσιου τομέα -κοινοτικός προστατευτισμός που μεταγγιζόταν στην αγροτιά ως κρατικοκομματική προστασία και φροντίδα...-, δεν κατάφερε να αναδείξει και να επιμορφώσει μια σύγχρονη αγροτική επιχειρηματική τάξη, αλλά, αντίθετα, προκάλεσε τη συρρίκνωση, την απο-επιστημονικοποίηση -χιλιάδες οι ανενεργοί και άνεργοι γεωπόνοι, με εγκληματική υποβάθμιση της αγροτικής έρευνας στη χώρα-, τη δημιουργία καταχρεωμένων κρατικών επιχειρήσεων προμηθειών, άχρηστων οργανισμών και δεκάδων φορέων -με καθεστώς ΝΠΙΔ και... καλοπληρωμένα Δ.Σ.- και μια στρεβλή ανάπτυξη και τραγική για τον τόπο γεωργοεπενδυτική υστέρηση συγκριτικά με άλλες γεωργικές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
 Τα φαινόμενα αυτά «κυριάρχησαν και ανατράφηκαν» σε κλίμα «απλόχερης κοινοτικής στήριξης και εγχώριου κρατισμού», χωρίς τον επαρκή έλεγχο από την πλευρά των ελεγκτικών μηχανισμών της EE, «εγκαταλείποντας» τεράστια κοινοτικά κονδύλια στην «κάκιστη εγχώρια διαχείριση».
Η εγχώρια –κατά το δοκούν- εφαρμογή της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής γινόταν με ντόπιες προτιμησιακές πολιτικές «χαϊδέματος» και ψηφοκυνηγητού. Τα πάντα σχετίζονταν με την εφαρμογή της ΚΑΠ, χωρίς κανένα ίχνος εθνικού σχεδίου για τη γεωργία.
 Εκτός από την κακοδιαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων, οι έκτακτες χρηματοδοτήσεις, κατά παράβαση των κοινοτικών κανονισμών, βαφτισμένες σε «αγροτικές αποζημιώσεις», οι δανεισμοί με εγγυήσεις του Δημοσίου χωρίς εμπράγματες διασφαλίσεις, επιδοτήσεις επιτοκίων, παρατάσεις επί παρατάσεων εξόφλησης παλαιών δανείων, καλύψεις κεφαλαίων κίνησης ζημιογόνων επιχειρήσεων και συνεταιρισμών, ενέσεις κάθε είδους για διατήρηση στη ζωή αντιπαραγωγικών, μη ανταγωνιστικών και καταχρεωμένων γεωργικών εκμεταλλεύσεων και ημι-κρατικών φορέων, η επιμονή στη διατήρηση ενός κρατικίστικου μοντέλου διοίκησης από άπειρους «διεκπεραιωτές» και φίλιους συνδικαλιστές -δυστυχώς οι μάνατζερ σπανίζουν στο δημόσιο τομέα-, με απώθηση και ενίοτε άρνηση κάθε καινοτόμου ιδέας και επιστημονικής άποψης, ήταν η μόνη εθνική αγροτική πολιτική που ασκήθηκε. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο ιδιωτικός τομέας παρακολουθούσε χωρίς να τολμά, να απαιτεί ή να δικαιούται ίσης μεταχείρισης.
Αδικαιολόγητα αρνητικό το εμπορικό ισοζύγιο γεωργικών προϊόντων
Οι επί δεκαετίες επικρατούσες λανθασμένες αντιλήψεις, η άγνοια, η εσωστρέφεια και η προκλητική υποτίμηση της δυναμικής του αγροτικού τομέα της χώρας και του έμψυχου δυναμικού της από την πλευρά των υπευθύνων και όχι μόνο και, γενικά, η «εξάσκηση» αντί της άσκησης αγροτικής πολιτικής οδήγησαν το αρνητικό εμπορικό ισοζύγιο σε τρελό καλπασμό, μετατρέποντας την παραδοσιακή αγροτική Ελλάδα σε «αιμορραγικά» εισαγωγική χώρα τροφίμων, την κτηνοτροφία της σε πλήρως εξαρτημένη από εισαγόμενες ζωοτροφές, τη δε αγροτική της γη σε πλήρη εγκατάλειψη...
Η χώρα εισάγει τεράστιες ποσότητες τυποποιημένων τροφίμων, ζωοτροφών, σιτηρών, οσπρίων, νωπών φρούτων, ξηρών καρπών, κατεψυγμένων λαχανικών, κρεάτων, γαλακτοκομικών, μαλακόστρακων και ψαριών, σπορέλαιων, συστατικών παρασκευής τροφίμων μικρού όγκου και υψηλής αξίας κ.λπ.
Με την πιστή εφαρμογή των κοινοτικών αγροτικών πολιτικών, χωρίς καμία «επιδίωξη», κατά περίπτωση, διμερών συμφωνιών για παραλλαγές ή παρεκκλίσεις από την ΚΑΠ -κατά το παράδειγμα, π.χ., της Ισπανίας-, τις μέσω Βρυξελλών «υποχρεωτικές και χωρίς καμία σοβαρή εθνική εξαγωγική πολιτική» δεσμεύσεις έναντι του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) και την Κοινή Οργάνωση Αγοράς (ΚΟΑ) των «απλόχερων» επιδοτήσεων «εθισμού» των δεκαετιών '80 και '90, οι δομές της ελληνικής αγροτικής οικονομίας «μεταβάλλονταν συνεχώς και προσαρμοστικά», μεταμορφώνοντας την ελληνική ύπαιθρο σε τοπίο επιδοτούμενων μονοκαλλιεργειών, ένα ασυμβίβαστο, δηλαδή, με τον ελληνικό χώρο και εξαρτώμενο από επιδοτήσεις μοντέλο, το οποίο διαχρονικά περιθωριοποίησε και εκμηδένισε παραδοσιακές καλλιέργειες, γεωργικές πρακτικές και προϊόντα, φυσικά πεδινά δάση και βιοτόπους, με αποτέλεσμα να διαταραχθεί η αγροδιατροφική αυτάρκεια της χώρας προς όφελος των εισαγωγών από την EE και τις τρίτες χώρες και να μεταλλαχθεί η ελληνική ύπαιθρος οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά.
Από το 1981 μέχρι και σήμερα καταγράφονται 4,5 εκατομμύρια ακαλλιέργητης αγροτικής γης, χρήσεις γης μονοκαλλιεργειών μικρού βιολογικού κύκλου (με ελάχιστο αποτύπωμα C02), περιορισμένη ποικιλότητα παραγωγής αγαθών, ανεπάρκεια ειδών διατροφής πρώτης ανάγκης με υψηλές τιμές καταναλωτή, έλλειψη αγροτικής έρευνας, απουσία αγροτικής επιχειρηματικότητας και αφόρητη εισοδηματική συμπίεση της αγροτικής οικογένειας, η οποία έχει αφεθεί στην τύχη της χωρίς να της προσφέρεται καμία σοβαρή εναλλακτική.
Παράλληλα, αναπτύχθηκαν σε όλη την ελληνική επικράτεια γεωργικά συστήματα και πρακτικές που άσκησαν μεγάλες πιέσεις στο φυσικό περιβάλλον της χώρας - χλωρίδα, πανίδα, έδαφος, επιφανειακά και υπόγεια νερά, κλίμα.
Αξίζει να αναφερθούν οι πολιτικές ανοίγματος αγορών και συνόρων στην ελεύθερη διακίνηση αγροτικών προϊόντων, που οδήγησαν στη μείωση έως και την εξαφάνιση δασμών.
Οι προτιμησιακές συμφωνίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και χωρών-μελών της με τρίτες χώρες και πρώην αποικίες τους, η ενδοτική της στάση, οι χειρισμοί και οι υποχωρήσεις σε εμπορικές πιέσεις και απειλές για «εμπορικά αντίποινα» -περιπτώσεις των ορμονών, της μπανάνας, του βαμβακιού, των πουλερικών, του ρυζιού, των μεταλλαγμένων, των κλωνοποιημένων κ.λπ. - άνοιξαν το δρόμο στις εισαγωγές από τρίτες χώρες με ανταγωνιστικότερες τιμές.
Αυτές οι πολιτικές είναι μερικές απ' αυτές που συνέβαλαν στη συρρίκνωση του γεωργικού τομέα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, τη μεταφορά φυτοασθενειών και ζωονόσων και την παγκοσμιοποίηση δια-τροφικών κινδύνων, μέχρι και την πλήρη εξαφάνιση παραδοσιακών κλάδων παραγωγής - π.χ., για την Ελλάδα τα όσπρια, οι ξηροί καρποί, το σουσάμι, το δαμάσκηνο ντόπιων ποικιλιών κάθε είδους κ.λπ.
Η σταφίδα σουλτανίνα Κρήτης σχεδόν εκτοπίστηκε από τις ξένες αγορές, όταν η τουρκική σουλτανίνα των «χαμένων πατρίδων της Ιωνίας» κατέκτησε τις αγορές της EE, η βιομηχανική ντομάτα της Κίνας απειλεί να κλείσει την ευρωπαϊκή και την ελληνική βιομηχανία τοματοπολτού, τα κοτόπουλα και οι συμπυκνωμένοι χυμοί Βραζιλίας κατέκλυσαν τη Ρωσία και την Ευρώπη, η 100% μεταλλαγμένη σόγια της αμερικανικής ηπείρου κατακλύζει την Ευρώπη, η άλλοτε αυτάρκης Ελλάδα εισάγει λεμόνια, σκόρδα, όσπρια, ξηρούς καρπούς από την Τουρκία, τα πολλάκις ενοχοποιημένα για αφλατοξίνες φιστίκια «Αράπικο» και «Αιγίνης» από Κίνα, Ιράν, Τουρκία και Καλιφόρνια, ενώ τα καρύδια Καυκάσου και Μολδαβίας μονοπωλούν στις ευρωπαϊκές αγορές κ.λπ.
Οι πολιτικές αυτές και οι αρνητικές τους συνέπειες στο εμπορικό ισοζύγιο συνδέονται πρωτογενώς και δευτερογενώς με την ογκούμενη απραξία στο χώρο της ελληνικής γεωργίας, της μεταποίησης και των υπηρεσιών εμπορίας τροφίμων, δυστυχώς απόρροια της φθίνουσας δραστηριότητας στον κλάδο, με επικράτηση των εισαγωγών «κατά κράτος»...
Οι εισαγωγές δεν μηδενίζονται σε μια ελεύθερη και ανοιχτή αγορά ούτε αυτός πρέπει να είναι ο σκοπός. Αντίθετα, επιβάλλονται οι εισαγωγές προϊόντων σε ανεπάρκεια. Δεν δικαιολογείται να εισάγονται προϊόντα αμφιβόλου ποιότητας με μόνο κριτήριο την τιμή, τα οποία θα μπορούσαν να παραχθούν σε ελληνικό έδαφος, να ανακτήσουν την ετικέτα που τους ανήκει με «όνομα και τοποθεσία», κάνοντας χρήση του ντόπιου γενετικού υλικού και των «υπό εξαφάνιση» ποικιλιών μεγάλης θρεπτικής και εμπορικής αξίας.
Τα εισαγόμενα τρόφιμα στην Ελλάδα έχουν υποκαταστήσει τα εγχώρια σε μεγάλο ποσοστό, ενώ η μείωση του αγροτικού πληθυσμού και η εγκατάλειψη της γης εντείνουν το πρόβλημα.
Το αρνητικό εμπορικό ισοζύγιο μπορεί να περιοριστεί όσο καλύτερα θα προσεγγίζεται η αυτάρκεια και μόνο μέσα από ένα εθνικό σχέδιο για τη γεωργία και την κτηνοτροφία, επαναφέροντας και αποκαθιστώντας την παραγωγή «παραδοσιακών αγαθών πρώτης ανάγκης» με επιθετικό μάρκετινγκ και οργανωμένη εξαγωγική προοπτική σε δεύτερη φάση.
Ένα εθνικό σχέδιο αγροτικής πολιτικής θα μπορέσει μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, αναλόγως του περιεχομένου του -κοινωνικά φιλελεύθερο χωρίς να «ερωτοτροπεί» με τον κρατισμό-, να μεταμορφώσει την ελληνική γεωργία, που με τη σειρά της θα συντελέσει στο κλείσιμο της ψαλίδας του αρνητικού εμπορικού ισοζυγίου των περίπου 3,5 δις ευρώ, περιλαμβανομένου και του μεγαλύτερου όγκου εισροών στη γεωργία, και να δημιουργήσει προϋποθέσεις για νέες θέσεις εργασίας, επίλυση του επισιτιστικού προβλήματος, αναβάθμιση της ποιότητας ζωής αποκατάσταση και ενδυνάμωση του κοινωνικού ιστού στην ελληνική ύπαιθρο.
Το οποιοδήποτε εγχείρημα επαναπροσανατολισμού της ελληνικής αγροτικής πολιτικής πρέπει να λαμβάνει υπόψη ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και παγκοσμίως, ο γεωργικός τομέας γίνεται όλο και περισσότερος ανταγωνιστικός, με μείωση της απασχόλησης στη γεωργία αλλά ολοένα και ταχύτερη αύξηση της ζήτησης διατροφικών αγαθών, ενώ γίνεται όλο και περισσότερο εξαρτημένος από τις διεθνείς διακυμάνσεις των τιμών των γεωργικών προϊόντων, τα ακραία και τα απρόβλεπτα επεισόδια λόγω της κλιματικής αλλαγής που επηρεάζουν τις διεθνείς τιμές προσφοράς.
Τιμές παραγωγού και καταναλωτή
Σε περιόδους παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, αργά ή γρήγορα, αναδύεται σκληρά η «επισιτιστική» μορφή της κρίσης, η οποία γίνεται απεχθέστερη σε περιβάλλον διατροφικής εξάρτησης από εισαγωγές και ανεξέλεγκτες συνθήκες ασυδοσίας στη διακίνηση βασικών αγαθών.
Οι ανελαστικές, υψηλές για τη χώρα τιμές καταναλωτή είναι το αποτέλεσμα μειωμένης διαπραγματευτικής δύναμης των αβοήθητων αγροτών και των εκπροσώπων τους, των απαράδεκτων ενδιάμεσων επιβαρύνσεων «από το χωράφι στο ράφι» και της οργανωμένης κερδοσκοπίας.
Τα φαινόμενα αυτά, μαζί με τα διαρθρωτικά προβλήματα εμπορίας, συντηρούν μια πρωτοφανή αναλογία 1 προς 6 περίπου μεταξύ τιμών παραγωγού και τιμών καταναλωτή στη χώρα μας, όταν στην Ευρώπη η αναλογία δεν ξεπερνά το 1 προς 3. Αυτό αποτελεί την πλέον «μακρόβια» -και άθικτη- απάτη, ο οποία ωθεί παραγωγούς και καταναλωτές στην ανέχεια και τη συνεχή συρρίκνωση των εισοδημάτων τους.
Οι διακηρύξεις για τη δημιουργία δημοπρατηρίων έμειναν διακηρύξεις και προ-γραμματίστηκαν με διοικητικά κριτήρια «επιπέδου Περιφέρειας». Επιβάλλεται η δημιουργία -χωρίς άλλη καθυστέρηση- δημοπρατηρίων, αλλά με πληθυσμιακά κριτήρια, σε συνδυασμό με τον τρόπο που κατανέμονται και σχεδιάζονται χωροταξικά η πρωτογενής παραγωγή και η διάθεση των προϊόντων. Τα παραδείγματα από την EE προσφέρονται αναρίθμητα.
Οι λιανικές τιμές των τροφίμων συνεχίζουν να τινάζουν στον αέρα τον οικογενειακό προϋπολογισμό, με τα νόμιμα περιθώρια κέρδους «μόνο σε χαρτιά».
Το θέμα είναι κοινωνικά απαράδεκτο και καθαρά πολιτικό, απαιτούνται άμεσα μέτρα και δεν μπορεί να επιλυθεί αποσπασματικά με ευχολόγια, παράλυτες και επικαλυπτόμενες υπηρεσίες ελέγχου, διάττοντα κινήματα της πατάτας, τον «καθοδηγούμενο» ή όχι εθελοντισμό και την ανυπαρξία εθνικού αγροδιατροφικού σχεδίου υπέρ του καταναλωτή.
Σαφώς επιβάλλεται η φιλανθρωπία και η αλληλεγγύη των πολιτών να προβάλλονται, να ενισχύονται και να επιβραβεύονται, αλλά όταν μερικά πράγματα παίρνουν «εκρηκτικές» κοινωνικές διαστάσεις δεν μπορούν να επιλύονται με το κράτος σε ρόλο παρατηρητή.
Συμπερασματικά...
Η Ελλάδα καλείται να ανακτήσει και να αναστήσει την παραγωγή προϊόντων που απώλεσε στα χρόνια «αδιαπραγμάτευτης» προσαρμογής στις Κοινοτικές Αγροτικές Πολιτικές, κοινώς να παράγει όλο και περισσότερο από το έλλειμμά της.
Η ΚΑΠ από το 2013 της Ευρώπης των «28» αναδιανέμει λιγότερους πόρους και περιορίζει ακόμη περισσότερο τις ενισχύσεις στον πρωτογενή τομέα, ενώ διαφαίνονται νέοι συμβιβασμοί στο διεθνές επίπεδο, εκθέτοντας ευρωπαϊκές γεωργικές χώρες σε πρόσθετους κινδύνους «αγροδιατροφικής» εξάρτησης από εισαγωγές. Η πρόκληση μεγάλη και τεράστια η ανάγκη για μια εθνική αγροτική αφύπνιση «διατροφικής» απεξάρτησης και παραγωγικών επενδύσεων στο μέτρο της πλούσιας δυναμικής του τόπου.
Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ελληνικής αγροτικής παραγωγής δεν πρέπει και δεν μπορεί να είναι η ποσότητα, αλλά η ποιότητα, οι βιολογικές της καλλιέργειες και η ποικιλότητα παραγωγής της ελληνικής γης με προϊόντα εδώδιμα, βιομηχανικά και ενεργειακές καλλιέργειες. Η πιστοποίηση μεγαλύτερου δυνατού φάσματος προϊόντων ΠΟΠ και ΠΓΕ είναι σήμερα περισσότερο από εφικτή, κρίνοντας από το βιοκλιματικό δυναμικό της χώρας, την πλούσια γεωργική βιοποικιλότητα, τη διαιτολογική «θεραπευτική» αξία και τη συγκριτικά διαφορετική ωφελιμότητα της ελληνικής διατροφής.
Ο συνδυασμός υγιεινής διατροφής, αγροτουρισμού, των δρόμων του κρασιού, της πλουσιότερης χλωρίδας της Ευρώπης, μαζί με το μοναδικό στον κόσμο συμπύκνωμα αυθεντικών μικροτοπίων και μακροτοπίων, πολιτισμικών θησαυρών και μικροθησαυρών κατά τοποθεσία, προσφέρονται για «άμεση δράση» και με τις καλύτερες επενδυτικές προοπτικές στο πλαίσιο μιας επιλεκτικά συμβολαιακής γεωργίας και πολιτικής χρήσεων γης.
Απαιτείται επιθετική προβολή και σύγχρονο μάρκετινγκ των αγροδιατροφικών και αγροτουριστικών πλεονεκτημάτων της χώρας, όταν οι άλλοι τομείς της οικονομίας δεν εμφανίζουν ή θα αργήσουν να εμφανίσουν παρόμοιες προοπτικές. Ο θεσμός των γεωργικών ακολούθων σε πρωτεύουσες μεγάλων αγορών επιβάλλεται να επανεξεταστεί. Η εξαγωγική πολιτική, η ανάπτυξη αγορών, η διαφήμιση και το μάρκετινγκ ασκούνται σήμερα περισσότερο από ιδιώτες και σχεδόν καθόλου ή αναποτελεσματικά από το δημόσιο τομέα. Ο τελευταίος επιδεικνύει αδράνεια στην παρακολούθηση των αγορών, ίσως και άγνοια για τις σύγχρονες μεθόδους προβολής και προώθησης τύπου «generic promotion». Οι Έλληνες εξαγωγείς γεωργικών προϊόντων, κατά πλειοψηφία, απευθύνονται στις ξένες πρεσβείες για να ενημερωθούν για τις αγορές και τις εκεί ισχύουσες εμπορικές νομοθεσίες. Για πολλά χρόνια, η γεωργική εξαγωγική δραστηριότητα είναι αφημένη στη δεινότητα και την ατομική πρωτοβουλία των Ελλήνων επιχειρηματιών.
Το παρόν μας εστάλη με : email

Παρασκευή, 28 Σεπτεμβρίου 2012

H Ε.Ν.Α. Πρέβεζας συμμετείχε στην Θεματική Ομάδα Στρατηγικού Σχεδιασμού (Θ.Ο.Σ.Σ.) «Γεωργοπεριβαλλοντικές Δράσεις - Κλιματική Αλλαγή» προσκεκλημένη του ΥΠ.Α.Α.Τ.



                                             




                                                     ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

                                                 ΠΡΕΒΕΖΑ 28 / 9 / 2012

Η Ένωση Νέων Αγροτών (Ε.Ν.Α.) Πρέβεζας  συμμετείχε στην  Θεματική Ομάδα Στρατηγικού Σχεδιασμού  (Θ.Ο.Σ.Σ.) «Γεωργοπεριβαλλοντικές Δράσεις - Κλιματική Αλλαγή» προσκεκλημένη του  ΥΠ.Α.Α.Τ. ως εκπρόσωπος της Πανελληνίας Ένωσης Νέων Αγροτών ( Π.Ε.Ν.Α.)  για την   «Προετοιμασία Προγραμματικής Περιόδου 2014 - 2020  . Ο Πρόεδρος της Ε.Ν.Α Πρέβεζας βρέθηκε στην Αθηνά στης 25 /9 / 2012 και συζήτησε με άλλους παραβρισκόμενους  φορείς από ολόκληρη την Ελλάδα. 
Σκοπός της ΘΟΣΣ είναι να συμβάλει με τις προτάσεις της στη διαμόρφωση των
βασικών στρατηγικών επιλογών για την αγροτική ανάπτυξη μετά το 2013. Η ΘΟΣΣ,
στο πλαίσιο του αντικειμένου της, θα καταγράψει και θα αναλύσει την υφιστάμενη
κατάσταση, θα διαπιστώσει και θα ιεραρχήσει τις ανάγκες, θα καθορίσει τις
προτεραιότητες και θα προτείνει βασικές στρατηγικές επιλογές.
  Στο πλαίσιο της συνεδρίασης της ΘΟΣΣ θα εργαστούμε σε ένα έντονα συμμετοχικό
περιβάλλον που θα ευνοεί την ανταλλαγή απόψεων προκειμένου να εκφραστούν
και να καταγραφούν οι θέσεις όλων των εταίρων που εμπλέκονται στην αγροτική ανάπτυξη.
  Η ΘΟΣΣ θα συνεδριάσει τρεις φορές κατά τους μήνες Σεπτέμβριο,
Οκτώβριο και Νοέμβριο με στόχο να ολοκληρώσει το έργο της μέχρι τα μέσα
Νοεμβρίου.
 










Επικοινωνία  6974111252                                                     Για την Ε.Ν.Α. Πρέβεζας

Facebook : ena nomou evezas                                                         Ο Πρόεδρος

URL: enaprevezas.blogspot.com                                             ΛΕΩΝΙΔΑΣ Ι ΡΑΒΑΝΟΣ

Email : enaprevezas @yahoo.gr                                                       Ο Γραμματέας
                                                                                                 ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΜΠΡΟΥΒΑΣ


ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΣΤΗΝ ΠΡΕΒΕΖΑ ΚΑΘΕ ΣΑΒΒΑΤΟ ΑΠΟ 7:30 ΕΩΣ 13:30 ΣΤΗΝ ΟΔΟ Κ. ΤΖΑΒΕΛΑ

ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΣΤΗΝ ΠΡΕΒΕΖΑ 
ΚΑΘΕ ΣΑΒΒΑΤΟ ΑΠΟ 7:30 ΕΩΣ 13:30
ΣΤΗΝ ΟΔΟ Κ. ΤΖΑΒΕΛΑ
(ΠΕΡΙΟΧΗ ΓΗΠΕΔΟΥ)

ΦΡΕΣΚΑ!!!! ΦΘΗΝΑ !!!!ΑΓΡΟΤΙΚΑ!!!! ΠΡΟΊΟΝΤΑ !!!!!!ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΓΩΓΟΥΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΑΣ ΧΩΡΙΣ  ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ

Επιστολή ΓΕΩΤΕΕ Κ.Μ στον Πρωθυπουργό για τον φόρο στους Αγρότες

Επιστολή ΓΕΩΤΕΕ Κ.Μ στον Πρωθυπουργό για τον φόρο στους Αγρότες


Θέμα: «Πρόταση για την αποφυγή της εφαρμογής οριζόντιων μέτρων φορολόγησης του αγροτικού εισοδήματος και για την άμεση πάταξη της φοροδιαφυγής στα εισοδήματα από αγροτικές επιχειρήσεις»


Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
τα πρόσφατα δημοσιεύματα, τα οποία αναφέρουν προτάσεις για την κατάργηση του αφορολόγητου ορίου για τους επαγγελματίες αγρότες και τη θέσπιση ενιαίου φορολογικού συντελεστή 15% - 30% στο σύνολο των καθαρών φορολογητέων εισοδημάτων τους ή για την εφαρμογή «κεφαλικού» φόρου ύψους εκατόν πενήντα (150) ευρώ σε όσους φορολογούμενους δηλώνουν γεωργικό εισόδημα, μας υποχρεώνουν να επανέλθουμε στην πρόταση που καταθέσαμε από τις 9-7-2012 στον Υπουργό Οικονομικών κ. Γιάννη Στουρνάρα και στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Αθανάσιο Τσαυτάρη.
Οι ανωτέρω δημοσιευθείσες στον τύπο προτάσεις αποτελούν πρόσθετα φορολογικά μέτρα, τα οποία είναι παράλληλα με αυτά που μελετούνται για τους ελεύθερους επαγγελματίες και των οποίων η αναγκαιότητα προκύπτει από τη σημερινή αδυναμία εξακρίβωσης του πραγματικού φορολογητέου εισοδήματος. Η περίπτωση του αγροτικού εισοδήματος, όμως, είναι τελείως διαφορετική από αυτήν του εισοδήματος των ελευθέρων επαγγελματιών, καθώς υπάρχει η δυνατότητα εξακρίβωσης του αγροτικού εισοδήματος, αφού η συντριπτική πλειοψηφία των κατόχων αγροτικών εκμεταλλεύσεων δηλώνει τις καλλιεργούμενες εκτάσεις ή τα εκτρεφόμενα ζώα που κατέχει για τη λήψη ευρωπαϊκών επιδοτήσεων και συνεπώς η φορολογητέα ύλη είναι καταγεγραμμένη και ελεγμένη.
Μέχρι σήμερα, το αγροτικό εισόδημα έχει την ιδιαιτερότητα να φορολογείται κυρίως με βάση το αντικειμενικό σύστημα υπολογισμού του, σύμφωνα με τα στοιχεία καλλιέργειας ή εκτροφής ζώων που δηλώνει ο φορολογούμενος στο έντυπο Ε1 χωρίς, όμως, συνοδευτικά παραστατικά ή έλεγχο της ακρίβειας της δήλωσής του. Εάν υπολογίσετε ότι στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 900.000 κάτοχοι γεωργικών επιχειρήσεων που δικαιούνται ετήσιας οικονομικής ενίσχυσης από τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., εκ των οποίων οι περισσότεροι δεν είναι επαγγελματίες αγρότες και συνεπώς οποιαδήποτε δήλωση γεωργικού εισοδήματος προστίθεται στα κύρια επαγγελματικά τους εισοδήματα και φορολογείται, μπορείτε να συνειδητοποιήσετε το μεγάλο «πειρασμό» για να αποκρύψουν μέρος ή το σύνολο του αγροτικού τους εισοδήματος.
Επειδή εκτιμούμε ότι η φοροδιαφυγή που αφορά στους μη επαγγελματίες αγρότες είναι σημαντική και επειδή η λύση για τη σύλληψή της είναι απλή και άμεσα εφαρμόσιμη, σας καταθέτουμε την παρακάτω πρόταση:
Το ηλεκτρονικό αρχείο του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ) που τηρεί ετησίως ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. έχει καταστεί ιδιαίτερα αξιόπιστο μετά την εφαρμογή της ψηφιοποίησης των αγροτεμαχίων (Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών). Ο κάθε παραγωγός δηλώνει με την ετήσια αίτηση ενιαίας ενίσχυσης το σύνολο της γεωργικής του εκμετάλλευσης καταθέτοντας τα μισθωτήρια συμβόλαια του (ελέγχονται διοικητικά στο 100%), ενώ υφίσταται και δειγματοληπτικό επιτόπιο έλεγχο των τίτλων κυριότητας και της καλλιεργημένης έκτασης ή του αριθμού των εκτρεφόμενων ζώων (σε ποσοστό 10%, τυχαία και με ανάλυση κινδύνου). Το παραγόμενο ηλεκτρονικό αρχείο μετά την καταχώρηση των αποτελεσμάτων των ελέγχων χρησιμοποιείται για την ηλεκτρονική πληρωμή των οικονομικών ενισχύσεων.
Η πρότασή μας είναι αυτό το ηλεκτρονικό αρχείο του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. να αποσταλεί τόσο για το τρέχον έτος, όσο και για τα προηγούμενα οικονομικά έτη, στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Από εκεί, με τη δημιουργία ενός απλού λογισμικού θα υπολογισθεί για κάθε ΑΦΜ του αρχείου του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. το συνολικό καθαρό εισόδημα ατομικής γεωργικής επιχείρησης ανά οικονομικό έτος, χρησιμοποιώντας τους πίνακες καθαρού γεωργικού εισοδήματος – ενοικίου – μόνιμης φυτείας. Στη συνέχεια, θα γίνει ηλεκτρονική αντιπαραβολή των στοιχείων αυτών με τα αντίστοιχα των κωδικών 915 ή 916 των μηχανογραφημένων εκκαθαριστικών σημειωμάτων. Με αυτό τον τρόπο, και στο εξής, θα υπάρχει η δυνατότητα να υπολογίζεται το αγροτικό εισόδημα αυτόματα από το ηλεκτρονικό αρχείο του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. Με αυτή τη διαδικασία θα εντοπιστεί ΑΜΕΣΑ το ακριβές ποσό της πιθανής φοροδιαφυγής για κάθε έναν από τους περίπου 900.000 κατόχους γεωργικών επιχειρήσεων.

Κύριε Πρωθυπουργέ,
η πρόταση μας για την ηλεκτρονική διασταύρωση του αγροτικού εισοδήματος έχει σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τις δημοσιευθείσες προτάσεις των τελευταίων ημερών και αποδίδει, κατά την άποψή μας, φορολογική δικαιοσύνη διότι:
  1. Δεν είναι οριζόντιο μέτρο, όπως είναι ο «κεφαλικός» φόρος ή ο ενιαίος φορολογικός συντελεστής από το πρώτο φορολογητέο ευρώ.
  2. Ο φορολογούμενος φορολογείται για την αγροτική εκμετάλλευση για την οποία επιδοτείται ή για την οποία απολαμβάνει άλλα νομοθετημένα προνόμια.
  3. Δεν θα επιβαρυνθούν με πρόσθετους φόρους όσοι δηλώνουν τίμια το πραγματικό αγροτικό τους εισόδημα προς όφελος όσων φοροδιαφεύγουν.
  4. Συλλαμβάνει τη φοροδιαφυγή των παρελθόντων ετών και συνεπώς αποδίδει πρόσθετα δημόσια έσοδα στα ταμεία του κράτους.
  5. Ωφελεί τους επαγγελματίες αγρότες, οι οποίοι κατά κανόνα δηλώνουν στο έντυπο Ε1 το πραγματικό φορολογητέο εισόδημά τους.
  6. Δίνει κίνητρο για τη μεταφορά της γεωργικής γης στους επαγγελματίες αγρότες βοηθώντας έτσι την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της πρωτογενούς παραγωγής που τόσο ανάγκη έχει η χώρα.
Το ποσό της αύξησης των δημοσίων εσόδων που θα προκύψει από την εφαρμογή της πρότασής μας δεν μπορεί να υπολογισθεί με ακρίβεια σήμερα, παρόλο που θα ήταν απολύτως γνωστό εάν είχε εφαρμοσθεί η πρότασή μας από τις 9-7-2012.
Για το λόγο αυτό προτείνουμε την άμεση συμπερίληψή της τουλάχιστον στην προτεινόμενη ρήτρα αντικατάστασης μέτρων.

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
καταθέτουμε την ανωτέρω πρόταση ανταποκρινόμενοι στο θεσμικό μας ρόλο ως επίσημου σύμβουλου της Πολιτείας στην τόσο κρίσιμη σημερινή συγκυρία. Με τον τρόπο αυτό πιστεύουμε ότι συμβάλλουμε στη δικαιότερη κατανομή των φορολογικών υποχρεώσεων και στην ανακούφιση των Ελλήνων πολιτών με χαμηλά εισοδήματα από πρόσθετα και δυσανάλογα γι΄ αυτούς φορολογικά βάρη. Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση.


  
Με τιμή,

Για τη Δ.Ε.

Ο Πρόεδρος



Δρ Αθανάσιος Σ. Σαρόπουλος

ΠΗΓΗ :e-geoponoi.gr

Πρόταση Τσαυτάρη στους Ευρωπαίους για προκαταβολή Ενιαίας Ενίσχυσης στο 65%

Πρόταση Τσαυτάρη στους Ευρωπαίους για προκαταβολή Ενιαίας Ενίσχυσης στο 65% 

 

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά από το τελευταίο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας της Ε.Ε. ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Αθανάσιος Τσαυτάρης, έκανε στους Ευρωπαίους ομολόγους του να δουν θετικά το ενδεχόμενο της αύξησης της προκαταβολής της ενιαίας ενίσχυσης του 2012 από το 50%, στο 60% με 65%».
Η προκαταβολή, το ύψος της οποίας αναμένεται να καθοριστεί μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα καταβληθεί στα μέσα Οκτωβρίου (1,1 δισ) και το υπόλοιπο ποσό έως το τέλος του Δεκέμβρη (1,1 δισ). Συνολικό ύψος 2,2 δισ.
ΠΗΓΗ :agrotypos.gr

Στήριξη για αλιεία και υδατοκαλλιέργειες ζήτησε ο Θαν. Τσαυτάρης

Στήριξη για αλιεία και υδατοκαλλιέργειες ζήτησε ο Θαν. Τσαυτάρης

Στήριξη για αλιεία και υδατοκαλλιέργειες ζήτησε ο Θαν. Τσαυτάρης

Στο πλαίσιο του Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας της Ε.Ε στις Βρυξέλλες, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Καθηγητής Αθανάσιος Τσαυτάρης τοποθετήθηκε σχετικά με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας. Ο κ. Τσαυτάρης τόνισε τη σημασία ύπαρξης ενός ισχυρού, αλλά ταυτόχρονα ευέλικτου και αποτελεσματικού ευρωπαϊκού χρηματοδοτικού μέσου, για τη στήριξη του τομέα της αλιείας και των υδατοκαλλιεργειών στην Ευρώπη.
Παράλληλα, ο υπουργός υποστήριξε τη διατήρηση της χρηματοδότησης για την οριστική και προσωρινή παύση των αλιευτικών δραστηριοτήτων, με στόχο την επίτευξη της Μέγιστης Βιώσιμης Απόδοσης.
 
Επεσήμανε, ότι τα μέτρα αυτά θα μπορούσαν να εφαρμοστούν υπό όρους και κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, στο πλαίσιο μείωσης της ικανότητας του στόλου και της αλιευτικής προσπάθειας, έχοντας πάντα ως γνώμονα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των απομακρυσμένων και δύσβατων περιοχών, καθώς επίσης και τις περιορισμένες δυνατότητες διαφοροποίησης των δραστηριοτήτων των αλιέων, στις περιοχές αυτές.
 
Επίσης, υποστήριξε τα μέτρα εκσυγχρονισμού του αλιευτικού στόλου, τα οποία όμως δεν επιδρούν στην αύξηση της αλιευτικής ικανότητας του σκάφους. Στο πλαίσιο αυτό, ανέφερε ότι η δυνατότητα αντικατάστασης του κινητήρα των αλιευτικών σκαφών και η χρήση περισσότερο επιλεκτικών εργαλείων, θα συντελέσει στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, μέσω βελτιωμένων και ενεργειακά φιλικότερων προς το περιβάλλον, σκαφών. Παράλληλα και μέσω της βελτίωσης των συνθηκών ασφάλειας και υγιεινής για τους εργαζόμενους στα σκάφη, ενδυναμώνεται η κοινωνική διάσταση της ΚΑλΠ, με την προσέλκυση νέων στο επάγγελμα και χρήση της καινοτομίας, με στόχο την υποστήριξη της αειφορίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων.
 
Τέλος, σχετικά με το νέο πρωτόκολλο Ε.Ε - Μαυριτανίας ο κ. Τσαυτάρης εξέφρασε την ανησυχία του για το κατά πόσο η συμφωνία αυτή, όπως διαμορφώθηκε, είναι συμφέρουσα για τα Κράτη Μέλη και για τον κλάδο, ενώ πρότεινε να δοθεί η δυνατότητα να διερευνηθούν περαιτέρω και να αξιοποιηθούν τα διαθέσιμα επιστημονικά δεδομένα για να διερευνηθεί η βιωσιμότητα της Συμφωνίας.

ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ

Πέμπτη, 27 Σεπτεμβρίου 2012

Συνάντηση στο Κιλκίς οι Νέοι Αγρότες για το μέλλον του αγροτικού κόσμου.








Μ Ι Χ Α Η Λ Ι Δ Η Σ   Δ Η Μ Η Τ Ρ Ι Ο Σ



ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ 27-9-2012
Και στο Κιλκίς οι Νέοι Αγρότες
 

Την Δευτέρα, 1 Οκτ 2012, στις 20.30, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Κιλκίς ομάδα νέων αγροτών προκαλεί συνάντηση-συζήτηση για την ανταλλαγή απόψεων για το μέλλον του αγροτικού κόσμου, για όσους θέλουν και μπορούν να έχουν μέλλον στον αγροτικό τομέα, με προσκεκλημένο εισηγητή τον κ. Δημήτριο Μιχαηλίδη (δημοσιογράφο).
Η γεωργία, η βιομηχανία τροφίμων και ο τουρισμός είναι οι τρεις «ατμομηχανές» της ελληνικής ανάπτυξης, κατά τον ΣΕΒ, την ΕΕΤ και την ΤτΕ (μελέτη MacKinsey).
Η γεωργία, με την ευρεία της έννοια (γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία, δασοκομία) έχει μια σύνθεση με 7% μόνο Νέους Αγρότες και με περισσότερο από 65% πάνω από 55 ετών. Φαίνεται μάλιστα ότι λόγω λανθασμένων επιλογών οι απασχολούμενοι αγρότες (μόνο 35% αγροτικά εισοδήματα από το σύνολο των εισοδημάτων) ενώ το 2011 ήταν περίπου 401.200, προβλέπεται να είναι μόνο 297.798 (-25,7%) το 2021 και μάλιστα με σοβαρή μείωση του ποσοστού των Νέων (19-40 ετών) Αγροτών (καθ Σ. Ζωγραφάκης, ΓΠΑ, 2012).
Ακόμα και με μαζική εισροή καινούργιων αγροτών, από τον αστικό χώρο, στα αγροτικά επαγγέλματα, δεν φαίνεται ότι μπορεί να ενσωματωθούν στον αγροτικό τρόπο ζωής όλοι, ενώ οι αστικές τους συνήθειες και το εκπαιδευτικό τους πλαίσιο θα δημιουργήσουν ανάγκες για νέου τύπου συλλογικές οργανώσεις, που θα βρίσκονται πολύ κοντύτερα στις Ενώσεις Νέων Αγροτών και την πρακτική που ακολούθησε τα τελευταία 20 χρόνια η Πανελλήνια Ένωση Νέων Αγροτών, με την δημιουργία των Ενώσεων Νέων Αγροτών.
Ακόμα, αν επιχειρηματικότητα είναι η διάθεση για ανάληψη δράσης με μεγάλο ρίσκο, η αγροτική επιχειρηματικότητα είναι υπαρκτή έννοια, με τους αγρότες να έχουν ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό κινδύνων, που με την κλιματική αλλαγή αγγίζουν, αυτοί οι κίνδυνοι, τα όρια του δημοσίου συμφέροντος.
Οι αγρότες τολμούν να παράγουν πρωτογενή πλούτο, χωρίς έρευνα και γεωργικές εφαρμογές, χωρίς αγροτικά σχολεία και επαγγελματική κατάρτιση και χωρίς επιμελητηριακή υποστήριξη, όπως όλοι οι άλλοι επαγγελματίες. Έτσι στα μάτια κάθε νοήμονα, η δράση των σημερινών αγροτών δεν είναι επαγγελματική, αλλά ηρωισμός.
Το 1960 από την τελική αξία στο ράφι ενός αγροτικού προϊόντος ο αγρότης εισέπραττε το 60% (10% ήταν οι εισροές και 30% η μεταποίηση, μεταφορά, λιανική πώληση). Το 2010 από την τελική αξία στο ράφι ενός αγροτικού προϊόντος ο αγρότης εισπράττει ΜΟΝΟ το 10% (20% είναι οι εισροές και 70% η μεταποίηση, μεταφορά, λιανική πώληση). Με απλή παρατήρηση μπορούμε να αντιληφθούμε ότι οι επιδοτήσεις, ενώ δόθηκαν για να στηρίξουν τους αγρότες, τελικά προωθήθηκαν στους μεσάζοντες, στους οποίους αποδόθηκαν με διάφορες νομοθετικές πράξεις, σε μια Βουλή χωρίς αγρότες.
Πέραν όλων των παραπάνω οι Νέοι Αγρότες έχουν να αντιμετωπίσουν τέσσερα καίρια προβλήματα, που είναι: επαγγελματικός προσανατολισμός, κοινωνικοποίηση, δημιουργία οικογένειας και σταθεροποίηση της επαγγελματικής εκμετάλλευσης. Τουλάχιστον για αυτά τα τέσσερα, σε όλη την άλλη Ευρώπη υπάρχουν Ενώσεις Νέων Αγροτών, οι οποίες είναι επίσημοι προνομιακοί συνομιλητές των κυβερνήσεων, διότι παντού οι άνθρωποι θα τρώνε κάτι, και η επισιτιστική ασφάλεια μοιάζει να είναι το αμέσως επόμενο πρόβλημα. Και όπως λέει ο ΥπΑΑΤ «το σημαντικό είναι να υπάρχουν τρόφιμα, διότι ακόμα και να υπάρξουν χρήματα, αν δεν υπάρχουν τρόφιμα, θα είναι άχρηστα τα χρήματα».
Το μέλλον του αγροτικού κόσμου θα είναι στο επίκεντρο στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Κιλκίς την Δευτέρα, 1 Οκτ 2012, στις 20.30. Πληροφορίες: Θόδωρος Φυντανίδης, 6943465784.


Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, 6998282382