Σελίδες

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 30 Ιουνίου 2014

Νέες καταστροφές σε καλλιέργειες από το καλοκαιρινό μπουρίνι



Νέες καταστροφές σε αγροτικές καλλιέργειες προκάλεσε η καλοκαιρινή κακοκαιρία, που σημειώθηκε την Παρασκευή, σε περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας, με χαλαζόπτωση, σφοδρή βροχόπτωση και ισχυρούς ανέμους.
Στη Θεσσαλονίκη και στις γύρω περιοχές επικρατεί από το πρωί του Σαββάτου, ηλιοφάνεια, ενώ αποκαταστάθηκε η ηλεκτροδότηση σε περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος, όπου εξαιτίας της χθεσινοβραδινής καταιγίδας σημειώθηκαν βλάβες στο δίκτυο, πλημμύρισαν δρόμοι και ισόγεια καταστήματα και έσπασαν κλαδιά δέντρων.

Η κακοκαιρία έπληξε κυρίως τους νομούς Πιερίας, Πέλλας και Ημαθίας και προκάλεσε νέες καταστροφές σε καλλιέργειες με καπνοφυτείες, ροδάκινα, ελιές, βαμβάκι, ακτινίδια, κηπευτικά, κ.ά., ενώ από τους ισχυρούς ανέμους σημειώθηκαν ζημιές ακόμη και σε στέγες αποθηκών και ποιμνιοστασίων.

Στη βόρεια ορεινή Χαλκιδική και σε άλλες δασικές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας οι τοπικές πυροσβεστικές αρχές παραμένουν σε ετοιμότητα, ενώ πραγματοποιούνται και περιπολίες από δασοπυροσβέστες και πυροσβεστικά αεροσκάφη, καθώς υπάρχει κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιών από την πτώση κεραυνών.

Στο μεταξύ το ΚΚΕ, με ερώτηση που κατέθεσε προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, χαρακτηρίζει τεράστιες τις ζημίες που προκλήθηκαν από τη χαλαζόπτωση, κυρίως στο νομό Πιερίας, καταγγέλλει τη μη διασφάλιση της εναέριας αντιχαλαζικής προστασίας, ενώ ερωτά τον αρμόδιο υπουργό σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί για να αποζημιωθούν οι αγρότες. 

ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ

Θύελλα αντιδράσεων για πρόστιμα σε πτηνοτροφικούς συνεταιρισμούς και επιχειρήσεις


Άδικη και εκτός πραγματικότητας θεωρείται από πολλούς η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, βάσει της οποίας επιβάλλονται πρόστιμα 42,5 εκ. ευρώ σε 13 πτηνοτροφικές επιχειρήσεις για απαγορευμένες συμπράξεις και την υιοθέτηση παράνομων πρακτικών οριζόντιου καθορισμού τιμών και κατανομής της πελατείας, με σκοπό το συντονισμό της τιμολογιακής τους πολιτικής και τον καταμερισμό της αγοράς.
Σημειώνεται πως αντιδράσεις είχαν υπάρξει από τη στιγμή που είχε ανακοινωθεί η διερεύνηση για ύπαρξη καρτέλ στον κλάδο των πτηνοτροφικών επιχειρήσεων, οι οποίες όμως πήραν διαστάσεις από τη στιγμή που έγινε γνωστή η απόφαση.

Ειδικά σε επίπεδο περιφέρειας Ηπείρου επικρατεί αναβρασμός, καθώς ο κύριος όγκος των προστίμων αφορά πτηνοτροφικές επιχειρήσεις της περιοχής. Ειδικότερα επιβάλλονται πρόστιμα 12,4 εκ. ευρώ στον Αγροτικό Πτηνοτροφικό Συνεταιρισμό Ιωαννίνων ΠΙΝΔΟΣ, 8,5 εκ. ευρώ στις Πτηνοτροφικές Επιχειρήσεις ΑΒΕΕ και 5,2 εκ. ευρώ στον Αγροτικό Πτηνοτροφικό Συνεταιρισμό Άρτας.

Οι διοικήσεις των τριών πτηνοτροφικών επιχειρήσεων αναμένεται να προσβάλουν την απόφαση, όχι απλώς στο επίπεδο του ύψους των προστίμων που θεωρούνται εξοντωτικά και θα οδηγήσουν αναπόφευκτα σε λουκέτα, αλλά και ως προς την ουσία της, καθώς δηλώνουν πως οι περιβόητες συναντήσεις είχαν ως αντικείμενο την αντιμετώπιση προβλημάτων την περίοδο των διατροφικών κρίσεων και όχι συνεννοήσεις για τιμές και έλεγχο στα κανάλια διανομής. Κάτι άλλωστε που αποδεικνύεται από το γεγονός πως ελάχιστες επιχειρήσεις άντεξαν και σήμερα οι περισσότερες είτε έχουν κλείσει είτε  είναι ενταγμένες στο άρθρο 99 του νέου πτωχευτικού κώδικα.

Προσφυγή κατά της απόφασης από την «Πίνδο»

Ο πρόεδρος της «Πίνδος» Αντρέας Δημητρίου με δηλώσεις του στον τοπικό Τύπο ανέφερε μεταξύ άλλων ότι κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, η εταιρία απέδειξε ότι όχι απλώς δεν υπήρξε καρτέλ, αλλά και ότι συχνά οι διαφορές τιμών ήταν μέχρι και 1 ευρώ.

Ήδη, η εταιρία έχει ενημερώσει το νομικό της τμήμα και ετοιμάζει την προσφυγή της. Η ποινή δεν είναι τελεσίδικη και όλες οι εταιρίες έχουν το δικαίωμα της προσφυγής σε δεύτερο βαθμό.

Ωστόσο, η αναστάτωση υπάρχει. «Δεν είναι δυνατόν να μας κατηγορούν για καρτέλ, τη στιγμή που οι μισές από αυτές τις επιχειρήσεις έχουν κλείσει και κάποιες έχουν υπαχθεί στο άρθρο 99. Ακόμα, πώς να κάνουμε καρτέλ τη στιγμή που εμείς, ως «Πίνδος» εκπροσωπούμε πάνω από 500 πτηνοτρόφους;» συνεχίζει ο κ. Δημητρίου.

«Επίσης, πως μας κατηγορούν για καρτελοποίηση, τη στιγμή που τη διετία της “γρίπης των πτηνών” δεν πουλούσαμε ούτε το 10% των προϊόντων μας» διερωτάται. Πάντως, δήλωσε αισιόδοξος ότι τελικά, θα υπάρξει δικαίωση για τις επιχειρήσεις.

Σκληρή γλώσσα από Μ. Κασσή και Χρ. Μπαλτογιάννη

Για «μαγείρεμα» που κράτησε τρία χρόνια μέχρι να εκδοθεί η απόφαση μίλησε ο βουλευτής Ιωαννίνων Μιχάλης Κασσής, ο οποίος την επίμαχη περίοδο βρισκόταν στο τιμόνι του Πτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Ιωαννίνων «Πίνδος». Ο κ. Κασσής μίλησε για «καρτέλ φτώχειας» και είπε πως τα δικαστήρια θα αποκαταστήσουν την αδικία, ενώ εμμέσως πλην σαφώς προέτρεψε τις διοικήσεις να προχωρήσουν σε δυναμικές ενέργειες.
 
«Αν ήμουν πρόεδρος της «Πίνδου», θα έπαιρνα κλειδιά και θα τα κατάθετα στον Σαμαρά, σε Βενιζέλο και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Δε μπορείς να βάζεις πρόστιμο στον τζίρο. Ζουν σε άλλη πραγματικότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Εγώ σαν πρόεδρος δε συμμετείχα σε καμία συνάντηση. Μπορούσε να κάνει το τμήμα εμπορίας μόνο του συμφωνία; Συναντήσεις έγιναν για τα προβλήματα και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων».

Σε ανάλογο ύφος και οι δηλώσεις του προέδρου της «Πτηνοτροφικής» Χριστόδουλου Μπαλτογιάννη, ο οποίος μίλησε για αδικαιολόγητη ενέργεια και δε δίστασε να χαρακτηρίσει «ηλίθιους» όσους επέβαλαν αυτά τα πρόστιμα.
 
«Εδώ δεν πουλάγαμε φτερό τότε και μας λένε πως κάναμε καρτέλ», τόνισε και ζήτησε πολιτική απόφαση ώστε να «ξηλωθεί» η Επιτροπή Ανταγωνισμού, μιλώντας για μεροληπτική συμπεριφορά.

Ανάκληση των προστίμων ζητά ο Περιφερειάρχης

Άμεση ήταν η αντίδραση του Περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρου Καχριμάνη, ο οποίος με επιστολή του προς τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης ζητά την ανάκληση της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

«Οι περισσότερες πτηνοτροφικές επιχειρήσεις έχουν διαλυθεί. Είναι αδιανόητο να χαρακτηρίζονται καρτέλ επειδή έχουν συστήσει ένα σύνδεσμο για την προμήθεια ζωοτροφών. Τα καρτέλ να αναζητηθούν σε άλλους τομείς της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας (όπως π.χ. αεροπορικά εισιτήρια κ.α.) και όχι σε παραγωγικές μονάδες που στηρίζουν τις τοπικές οικονομίες και προσφέρουν θέσεις εργασίας. Σας απευθύνουμε έκκληση προκειμένου να παρέμβετε άμεσα, προκειμένου να ανακληθεί η απόφαση ώστε να μη διαλυθούν τα πάντα στον πρωτογενή τομέα», τονίζει ο Περιφερειάρχης.

ΠΗΓΗ: ΠΑΣΕΓΕΣ

"Πόλεμος" για τα αντιχαλαζικά


Με εξώδικο προς τον ΕΛΓΑ για την επανόρθωση και την αποκατάσταση της αλήθειας, ως προς την εφαρμογή του πρόγραμμα της αντιχαλαζικής προστασίας, απαντά η ανάδοχος εταιρεία 3D Α.Ε.
Όπως επισημαίνει στο σχετικό έγγραφο η εταιρεία, με τις ενέργειές της η διοίκηση του ΕΛΓΑ, βλάπτει την τιμή και την υπόληψη της εταιρείας ενώ προσβάλλει την προσωπικότητά της, καθώς επιρρίπτει τις ευθύνες σε άλλους. Παράλληλα, καλεί τη διοίκηση του Οργανισμού να προβεί σε άμεση επανόρθωση των δηλώσεων και των εγγράφων της προς πάσα κατεύθυνση.

ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ

Απλήρωτοι παραγωγοί για 2,5 χρόνια από το πρόγραμμα βιολογικής κτηνοτροφίας


Στο «αμήν» έχουν φτάσει εκατοντάδες κτηνοτρόφοι από το Νομό Μαγνησίας, οι οποίοι παραμένουν απλήρωτοι για περίπου 2,5 χρόνια από το πρόγραμμα «Βιολογικής Γεωργίας και Κτηνοτροφίας» με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν πρακτικά προβλήματα στην εφαρμογή του προγράμματος μέσω του οποίου στόχος είναι η προστασία του περιβάλλοντος και των ζώων αλλά και η χρήση ζωοτροφών που έχουν παραχθεί με βιολογικό τρόπο.
Με αφορμή το παραπάνω πρόβλημα αλλά και τη νέα ΚΑΠ 2014-2020, η οποία αφήνει πολλά ερωτηματικά και ασάφειες για αγρότες και κτηνοτρόφους, ζητήθηκε από τους κτηνοτρόφους συνάντηση με τον νέο υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Γιώργο Καρασμάνη, ωστόσο ακόμη περιμένουν να οριστεί το ραντεβού της συνάντησης.

Οι κτηνοτρόφοι σκοπεύουν να ζητήσουν από τον υπουργό να μεριμνήσει ώστε να πληρωθούν άμεσα έτσι ώστε να πάρει «ανάσα» ο κλάδος τους και να μπορέσουν να μετακινήσουν ομαλά τα κοπάδια τους στα ορεινά.

«Ολα τα παραπάνω συνιστούν κατάφωρη αδικία για τους κτηνοτρόφους οι οποίοι αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε φάση μετακίνησης των κοπαδιών τους στα ορεινά» σημειώνει ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Κτηνοτρόφων και πρόεδρος του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Αλμυρού κ. Γιάννης Γκρίνιας, επισημαίνοντας στη συνέχεια ότι «δυστυχώς αδυνατούμε να ανταπεξέλθουμε στις καθημερινές μας υποχρεώσεις. Π.χ. από το πρόγραμμα βιολογικής κτηνοτροφίας βρισκόμαστε απλήρωτοι για 2,5 χρόνια. Πραγματικά για εμάς είναι άδικο καθώς για να ανταπεξέλθουμε εργαζόμαστε σκληρά επί 24ώρου βάσης και το λιγότερο που περιμένουμε είναι αυτά που δικαιούμαστε».

Μάλιστα όπως ανέφερε ο κ. Γκρίνιας από τη Μαγνησία είναι εκατοντάδες οι κτηνοτρόφοι που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα βιολογικής κτηνοτροφίας και έχουν μείνει απλήρωτοι για 2,5 χρόνια ενώ το χειρότερο όλων είναι ότι δεν γνωρίζουν πότε θα λάβουν τα χρήματα που δικαιούνται.

ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ

Επίσκεψη Καρασμάνη στις χαλαζόπληκτες περιοχές της Έδεσσας


Τις πληγείσες από την σφοδρή χαλαζόπτωση περιοχές του Δήμου Έδεσσας επισκέφθηκε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
κ. Γεώργιος Καρασμάνης ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση που δέχτηκε από το Δήμαρχο Έδεσσας κ. Δημήτρη Γιάννου. Στην περιοχή βρέθηκαν επίσης οι Βουλευτές Ν. Πέλλας κ. Διονύσης Σταμενίτης, κ. Ιορδάνης Τζαμτζής και κα. Θεοδώρα Τζάκρη, οι Αντιδήμαρχοι Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Χρήστος Πέτκος και Οικονομικών κ. Γιάννης Μουράτογλου, Πρόεδροι Τοπικών Κοινοτήτων και εκπρόσωποι τοπικών φορέων.

Η χαλαζόπτωση έπληξε όλο τον ορεινό όγκο του Δήμου Έδεσσας ενώ σε ορισμένα χωριά όπως η Κερασιά η καταστροφή ήταν ολοκληρωτική δημιουργώντας τεραστία οικονομική ζημία, καθώς το κεράσι αποτελεί την μοναδική πηγή εσόδων για τους κατοίκους της περιοχής.  

Ο Υπουργός διαπίστωσε το μέγεθος της ζημίας που υπέστη τόσο η φυτική παραγωγή όσο και το φυτικό κεφάλαιο, καθώς ήταν τόσο δυνατή η χαλαζόπτωση που εκτός από τη φετινή παραγωγή, έχουν πληγεί και τα δέντρα.   Ο Δήμαρχος Έδεσσας κ. Δημήτρης Γιάννου, μεταφέροντας το αίτημα της τοπικής κοινωνίας ζήτησε από τον Υπουργό άμεσες και δίκαιες αποζημιώσεις και ο Υπουργός διαβεβαίωσε πως προς τα εκεί προσανατολίζεται και ο σχεδιασμός του Υπουργείου, ενώ ήδη έχει δοθεί εντολή στα κλιμάκια του ΕΛΓΑ να επισκεφτούν άμεσα την περιοχή για μια πρώτη καταγραφή των ζημιών.

ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ

Εν αναμονή των αποφάσεων για την ΚΑΠ τα ειδικά μέτρα για τους νέους γεωργούς



Η καθυστέρηση της λήψης οριστικών αποφάσεων για την κατανομή των άμεσων ενισχύσεων του Πυλώνα Ι της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, για το διάστημα 2015 – 2020, έχει φέρει και «παράπλευρες απώλειες» τόσο στις ειδικές ενισχύσεις για τους νέους γεωργούς που έχουν προαναγγελθεί το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τροφίμων, όσο και στον σχεδιασμό μέτρων ανακούφισης για τις περιοχές ή τους τομείς που θα πληγούν από την ανακατανομή των ενισχύσεων.
Αναλυτικότερα, όπως τονίζεται στον σχεδιασμό του νέου ΕΣΠΑ 2014 – 2020 ο συντονισμός των χρηματοδοτικών μέσων είναι στις βασικές προτεραιότητες της αρχιτεκτονικής του. Έτσι, στο πλαίσιο συντονισμού των παρεμβάσεων που χρηματοδοτούνται από τους δύο πυλώνες της ΚΑΠ, έχει αρχίσει από τα πρώτα στάδια του σχεδιασμού της αγροτικής πολιτικής, μετά το 2013 η προσπάθεια συντονισμού των δράσεων των δύο Πυλώνων με τη δημιουργία Θεματικής Ομάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού, η οποία ασχολήθηκε με τις συνέργειες και τη συμπληρωματικότητά τους.

Ο συντονισμός συνεχίζεται κατά τη διαμόρφωση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 με την ευρεία συμμετοχή των στελεχών που ασχολούνται με τον Πυλώνα Ι στα βασικά όργανα σχεδιασμού του (Ομάδα Σχεδιασμού Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης - ΟΣΠΑΑ) καθώς επίσης και στις επιμέρους ομάδες εργασίας που λειτουργούν στο πλαίσιο αυτής.

Οι βασικότερες περιοχές στις οποίες θα διασφαλισθούν η συμπληρωματικότητα και οι συνέργειες μέσω της εφαρμογής των αγροπεριβαλλοντικών μέτρων του ΠΑΑ σε σχέση με το «πρασίνισμα-greening», είναι της εφαρμογής των μέτρων των Νέων Γεωργών, των μικρών γεωργικών εκμεταλλεύσεων και των συστημάτων γεωργικών συμβουλών, οι οποίες θα εξειδικευτούν κατά την κατάρτιση του Προγράμματος.

Δεδομένου ότι δεν έχουν ακόμα ληφθεί οι οριστικές αποφάσεις για τη λειτουργία των άμεσων ενισχύσεων του Πυλώνα Ι δεν έχει καταλήξει και ο σχεδιασμός δράσεων «ανακούφισης» των περιοχών ή/και των τομέων οι οποίοι θα πληγούν περισσότερο από το νέο σχεδιασμό των δικαιωμάτων.

Τα επιλεγμένα μέτρα του ΠΑΑ 2014-2020, με τη συνεργασία των υπεύθυνων για τον Πυλώνα Ι, σχεδιάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να μεγιστοποιούνται οι ωφέλειες δράσεων που προβλέπονται στις Κοινές Οργανώσεις Αγοράς (ΚΟΑ) με αυτές του ΠΑΑ και να υπάρχει σαφής διαχωρισμός τους.

Επιπλέον, προβλέπεται αναλυτική ενημέρωση για τις χρηματοδοτήσεις που παρέχονται μέσω του Πυλώνα Ι ανά κατηγορία (ΚΟΑ, άμεση ενίσχυση, Νέοι Γεωργοί κλπ) στις συνεδριάσεις της Υποεπιτροπής Αγροτικής Ανάπτυξης της Επ. Παρ. του ΕΣΠΑ.

Επίσης, ως προς το συντονισμό των χρηματοδοτήσεων με τις Εθνικές πολιτικές έχει προχωρήσει η αναμόρφωση του τρόπου οργάνωσης και λειτουργίας του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ο οποίος θα βελτιωθεί περαιτέρω ώστε να υπάρξει πλήρης συντονισμός με τα Συγχρηματοδοτούμενα Προγράμματα.


ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ

Παρασκευή 27 Ιουνίου 2014

Από τον πυρήνα της ΕΝΑ Πρέβεζας ιδρύεται η Πανηπειρωτική Ένωση Αγροτών


Για το τέλος της Ένωσης Νέων Αγροτών (ΕΝΑ) Πρέβεζας και τη δημιουργία της Πανηπειρωτικής Ένωσης Αγροτών μιλάει σε συνέντευξή του στον ΑγροΤύπο, ο μέχρι σήμερα πρόεδρος της ΕΝΑ Πρέβεζας κ. Λεωνίδας Ραβανός. Ο κ. Ραβανός μας αναφέρει ότι η απόφαση πάρθηκε ομόφωνα και στην συνέχεια θα γίνουν όλες οι διαδικασίες που προβλέπονται από το καταστατικό του Συλλόγου προκειμένου να «ολοκληρωθεί» και τυπικά ο κύκλος της Ε.Ν.Α. Πρέβεζας, ενώ παράλληλα θα γίνουν όλες οι απαραίτητες διεργασίες προκειμένου να ξεκινήσει ο νέος Σύλλογος ο οποίος θα απευθύνεται σε όλους τους αγρότες της Ηπείρου (όχι μόνο νέους). «Ένας από τους λόγους που λάβαμε αυτή την απόφαση ήταν ο… εγκλωβισμός μας στην Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας», τονίζει χαρακτηριστικά στον ΑγροΤύπο, ο κ. Ραβανός.

Διαβάστε τη συνέντευξη του κ. Λ. Ραβανού στον ΑγροΤύπο:

  • Κ. Ραβανέ, τι ακριβώς συνέβη; Γιατί αποφασίσατε τον τερματισμό της δράσης της ΕΝΑ Πρέβεζας και τη δημιουργία της Πανηπειρωτικής Ένωσης Αγροτών;
Αυτή τη στιγμή το Δ.Σ. έλαβε την απόφαση να κλείσουμε την ΕΝΑ Πρέβεζας. Ο λόγος βέβαια δεν ήταν ότι δεν δουλεύαμε αφού είχαμε διαγράψει μια πολύ επιτυχημένη πορεία τεσσάρων χρόνων. Το πρόβλημα ήταν ο «εγκλωβισμός» μας στην Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας. Επιπλέον είχαμε οχλήσεις και από άλλους αγρότες, οι οποίοι ήθελαν να εγγραφούν στον σύλλογό μας αλλά δεν μπορούσαν αφού υπήρχε πάντα το όριο ηλικίας. Το καταστατικό του νέου φορέα θα είναι περίπου το ίδιο απλά θα πρέπει να προσαρμοστεί στις ανάγκες του νέου φορέα. Θα υπάρχει κάποιο κλιμάκιο σε κάθε Π.Ε. ώστε να εκπροσωπεί την κάθε περιοχή στο Δ.Σ.
  • Η δημιουργία του νέου συλλόγου θα γίνει άμεσα; Πως θα ενημερωθούν οι αγρότες της Ηπείρου που ενδεχομένως δεν γνωρίζουν σχετικά με τη δημιουργία αυτού του νέου φορέα;
Η διαδικασία θα προχωρήσει άμεσα. Πρόκειται να ορίσουμε μια επιτροπή σε μεταβατικό στάδιο και από εκεί και πέρα θα κάνουμε παρουσιάσεις, συναντήσεις αγροτών σε όλες τις περιοχές της Ηπείρου, με κύριο στόχο να γίνουν κάποια στιγμή – όσο πιο γρήγορα - εκλογές για να εκλεγεί και επίσημα το νέο Δ.Σ. της Πανηπειρωτικής Ένωσης Αγροτών. Πιστεύουμε ότι η δουλειά και ο ρόλος που θα γίνει στον νέο Σύλλογο να είναι σημαντικός όπως και της ΕΝΑ Πρέβεζας στα 4 αυτά δημιουργικά χρόνια και ευελπιστούμε να αγωνιστούμε και να προβούμε σε όλες τις παρεμβάσεις που χρειάζονται στις δύσκολες στιγμές που περνάει ο αγροτικός κλάδος και ο πρωτογενής τομέας γενικότερα.
  • Τι θα γίνει με την Ένωση Νέων Αγροτών (ΕΝΑ). Οι νέοι αγρότες θα πάψουν να εκπροσωπούνται;
Αν κάποιος θέλει να συνεχίζει το σύλλογο ας το κάνει. Αυτό όμως που μας λένε όλα τα μέλη μας είναι ότι θα έρθουν στην Πανηπειρωτική Ένωση Αγροτών για να έχουμε διευρυμένο πεδίο. Κακά τα ψέματα όταν εκπροσωπείς πολύ κόσμο έχει μεγαλύτερη δύναμη για να διεκδικήσεις πράγματα από ότι όταν εκπροσωπείς μόνο μια Περιφερειακή Ενότητα.
  • Στους συνδικαλιστικούς φορείς είναι έντονο το στοιχείο της εμπλοκής πολιτικών συμφερόντων. Πως θα κινηθεί η Πανηπειρωτική Ένωση Αγροτών;
Αυτό που θα προσπαθήσουμε να κάνουμε είναι αυτό που έκανε και η ΕΝΑ Πρέβεζας. Να μην είμαστε πολιτικοποιημένοι. Να έχουμε μέλη από όλους τους χώρους. Εμένα δεν με ενδιαφέρει να γίνω πρόεδρος. Με ενδιαφέρει να δημιουργήσουμε ένα φορέα που θα αναπτύξει τον υγιή ρόλο του συνδικαλισμού στην Ελλάδα. Θα πάμε κόντρα στο ρεύμα της παλιάς νοοτροπίας, Θέλουμε να αναβαθμιστεί ο αγροτικός συνδικαλισμός στην Ήπειρο.

ΠΗΓΗ : agrotypos.gr

Δωρεάν δράση πράσινης επιχειρηματικότητας για μικρομεσαίες επιχειρήσεις


Από 4.000 έως 10.000 ευρώ κοστίζει σε μία επιχείρηση η συνολική διαδικασία που οδηγεί σε πιστοποίηση Πράσινης Επιχειρηματικότητας και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης με κάποιο από τα υπάρχοντα πρότυπα διαχείρισης, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ Β. Κορκίδη.
Όπως ανέφερε σε εσπερίδα που διοργάνωσε η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιώς, στις 25 Ιουνίου, οι πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις του εμπορικού τομέα δεν αντέχουν να πληρώσουν αυτά τα κόστη, αλλά μπορούν να αξιοποιήσουν το ECO-COMMERCE, ένα πρόγραμμα της ΕΣΕΕ που συγχρηματοδοτείται από ελληνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους για τη δωρεάν ενίσχυση των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων, έτσι ώστε να αναλάβουν δράσεις Πράσινης Επιχειρηματικότητας και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.

Το ECO-COMMERCE έχει αναπτυχθεί από την ΕΣΕΕ στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ και στη λογική πρότυπου συστήματος περιβαλλοντικής διαχείρισης όπως είναι το ISO 14000 (και το EMAS). Η φιλοσοφία του είναι να βοηθηθούν οι έμποροι και να ενισχύσουν τις σχέσεις τους με τις τοπικές κοινωνίες, επιδεικνύοντας ευαισθησία στον φυσικό πλούτο της περιοχής και τις ανάγκες των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων.

Η πιλοτική εφαρμογή του ECO-COMMERCE έχει ξεκινήσει σε τρεις περιοχές της χώρας - στον Πειραιά, τα Ιωάννινα και την Έδεσσα. Στόχος του προγράμματος είναι να δοθεί η ευκαιρία στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις να αναπτύξουν δράσεις που σχετίζονται τόσο με την περιβαλλοντική όσο και την κοινωνική ευαισθησία.

Ο κ. Κορκίδης ανέφερε ότι η ΕΣΕΕ για να ενθαρρύνει τις μικρές ελληνικές επιχειρήσεις του εμπορίου έχει δημιουργήσει τα κατάλληλα εργαλεία που θα τις βοηθήσουν να εφαρμόσουν αποτελεσματικά πρακτικές που σχετίζονται με την Πράσινη Επιχειρηματικότητα και την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. H συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι δωρεάν, όπως και η συμβουλευτική υποστήριξη που γίνεται από εξειδικευμένους συμβούλους.

Η επιχείρηση για να πιστοποιηθεί δεν θα επιβαρυνθεί οικονομικά με έξοδα συμβουλευτικής κλπ, ενώ προβλέπεται και η απόδοση χρηματικών βραβείων σε όλες τις περιβαλλοντικά και κοινωνικά υπεύθυνες επιχειρήσεις του προγράμματος.

ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ

«Καμπανάκι» για την υπεραλίευση της Μεσογείου


Τα ιχθυαποθέματα της Βόρειας και Δυτικής Ευρώπης αποκαθίστανται, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρά προβλήματα υπεραλίευσης στη Μεσόγειο Θάλασσα, σύμφωνα με το κεντρικό μήνυμα της επιτρόπου Θαλάσσιας Πολιτικής και Αλιείας της ΕΕ Μαρίας Δαμανάκη στη φετινή έκθεση για την κατάσταση των ιχθυαποθεμάτων και τον καθορισμό των αλιευτικών ποσοστώσεων του επόμενου έτους.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με το έγγραφο αυτό, συμμετέχοντας σε διαδικτυακή δημόσια διαβούλευση, πριν από την υποβολή των οριστικών προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αλιευτικές δυνατότητες του 2015, η οποία έχει προγραμματιστεί για το φθινόπωρο.

Για πρώτη φορά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει στη διάθεσή της επιστημονικές συμβουλές σχετικά με την κατάσταση των αποθεμάτων στη Μεσόγειο και στη Μαύρη Θάλασσα.
-Τα δεδομένα για τα ιχθυαποθέματα στη Μεσόγειο παρουσιάζουν μια ζοφερή εικόνα: το 96% ή παραπάνω των βυθόβιων ψαριών της Μεσογείου υπεραλιεύεται, ενώ για τα πελαγικά αποθέματα, όπως τα αποθέματα της σαρδέλας και του γαύρου, το ποσοστό αυτό είναι 71% ή περισσότερο. Στη Μαύρη Θάλασσα, όλα τα βυθόβια ψάρια καθώς και το 33% των πελαγικών αποθεμάτων υπεραλιεύονται.
-Οι ειδήσεις όμως είναι καλές για άλλες θάλασσες, όπως για την περιοχή του Βορειοανατολικού Ατλαντικού, η οποία περιλαμβάνει τη Βαλτική και τη Βόρεια Θάλασσα, όπου η υπεραλίευση μειώθηκε από το 86% που ήταν το 2009 (υπεραλιεύονταν τα 30 από τα 35 αποθέματα που είχαν εξεταστεί) στο 41% το 2014 (19 από 46 αποθέματα).

«Με προβληματίζει ιδιαίτερα η επιδείνωση της κατάστασης στη Μεσόγειο», τόνισε η Μαρία Δαμανάκη, επίτροπος Θαλάσσιας Πολιτικής και Αλιείας της ΕΕ. «Τώρα που διαθέτουμε τα αποτελέσματα των επιστημονικών ερευνών που διενεργήθηκαν τα τελευταία πέντε χρόνια, δεν μπορούμε πια να αρνούμαστε την πραγματικότητα: γίνεται μεγάλη υπεραλίευση στη Μεσόγειο. Μπροστά μας έχουμε έναν μακρύ και δύσκολο δρόμο: πρέπει να ενισχύσουμε τις επιστημονικές ικανότητες και να εφαρμόσουμε περιφερειακά αλιευτικά σχέδια, ώστε να επανέλθουμε σε βιώσιμα επίπεδα αλιείας. Αν δεν δράσουμε τώρα, οι μελλοντικές γενιές θα στερηθούν τους πολύτιμους αυτούς πόρους. Η νέα κοινή αλιευτική πολιτική προσφέρει μια ευκαιρία που πρέπει να αξιοποιήσουμε και σκοπεύω να συζητήσω το θέμα αυτό με τους υπουργούς Αλιείας όλων των μεσογειακών κρατών μελών».

Όσον αφορά την κατάσταση στην περιοχή του Βορειοανατολικού Ατλαντικού, η επίτροπος Δαμανάκη δήλωσε: «Η αποκατάσταση των ιχθυαποθεμάτων στον Βορειοανατολικό Ατλαντικό αποδεικνύει ότι με τους σωστούς κανόνες είναι δυνατόν να βάλουμε τέλος στην υπεραλίευση. Όταν είναι διαθέσιμα τα απαραίτητα επιστημονικά στοιχεία, όταν καθορίζονται τα κατάλληλα επίπεδα αλιευμάτων και, το σημαντικότερο, όταν οι αλιείς συμμετέχουν στις προσπάθειες προστασίας των ιχθυαποθεμάτων, είμαι βέβαιη ότι μπορούμε να πετύχουμε και άλλες βελτιώσεις στο μέλλον. Αυτές είναι οι αρχές πάνω στις οποίες βασίζεται η νέα κοινή αλιευτική πολιτική.»

Το ιστορικό

Στο ετήσιο έγγραφο διαβούλευσης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκθέτει τις απόψεις και τις προθέσεις της για τον καθορισμό των αλιευτικών δυνατοτήτων – τα επίπεδα των συνολικών επιτρεπόμενων αλιευμάτων (TAC), των ποσοστώσεων και της αλιευτικής προσπάθειας - για το 2015 και, μέσω διαδικτυακής δημόσιας διαβούλευσης, ζητεί τις απόψεις των κρατών μελών, του αλιευτικού κλάδου και των μη κυβερνητικών οργανώσεων στα περιφερειακά γνωμοδοτικά συμβούλια, καθώς και των ενδιαφερόμενων πολιτών και οργανισμών.

Σε αυτή τη βάση, η Επιτροπή θα υποβάλει το φθινόπωρο συγκεκριμένες προτάσεις σχετικά με τις αλιευτικές δυνατότητες για το 2015.

Πρόκειται για το πρώτο έγγραφο διαβούλευσης σχετικά με τις αλιευτικές δυνατότητες μετά την έναρξη ισχύος της νέας κοινής αλιευτικής πολιτικής την 1η Ιανουαρίου 2014. Η Επιτροπή επιδιώκει κυρίως τη σταδιακή εξάλειψη της υπεραλίευσης, σύμφωνα με τον νέο στόχο της κοινής αλιευτικής πολιτικής, τη σταδιακή κατάργηση της απόρριψης των ανεπιθύμητων αλιευμάτων πάλι στο νερό και την ανάθεση της εξουσίας λήψης αποφάσεων σε περιφερειακούς φορείς.

Η Επιτροπή βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις επιστημονικές συμβουλές που παρέχουν το Διεθνές Συμβούλιο για την Εξερεύνηση των Θαλασσών (ICES), η Επιστημονική, Τεχνική και Οικονομική Επιτροπή Αλιείας (STECF) και άλλα ανεξάρτητα όργανα.

Περισσότερες πληροφορίες

Ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με τις αλιευτικές δυνατότητες για το 2015 στην ΕΕ: MEMO/14/442

Η ανακοίνωση είναι διαθέσιμη στον σύνδεσμο: Link

ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ

Παράταση φορολογικών δηλώσεων μέχρι τη Δευτέρα 14 Ιουλίου


Παράταση μέχρι και τη Δευτέρα 14 Ιουλίου στην υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, ανεξαρτήτως ΑΦΜ, έδωσε το υπουργείο Οικονομικών.
Σε σχετική του ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ αναφέρει: "Θέλουμε να ευχαριστήσουμε τους Έλληνες φορολογούμενους για τη διάθεση φορολογικής συμμόρφωσης και κοινωνικής αλληλεγγύης που έδειξαν την τελευταία εβδομάδα.

Από τη Δευτέρα έχουν υποβληθεί 700.000 δηλώσεις δηλαδή το 12% των συνολικά αναμενόμενων και μόνο χθες υποβλήθηκαν 198.000 δηλώσεις.

Οι Έλληνες φορολογούμενοι ανταποκρινόμενοι στις οδηγίες του ΥΠΟΙΚ χρησιμοποιούν το TAXIS σε ώρες μη αιχμής, με αποτέλεσμα παρά τον πολύ μεγάλο αριθμό δηλώσεων το TAXIS να ανταποκρίνεται πάρα πολύ καλά.

Το Υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να επιτευχθεί η εμπρόθεσμη υποβολή του συνόλου των φορολογικών δηλώσεων Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων, δίνει παράταση μέχρι και τη Δευτέρα 14 Ιουλίου 2014 ανεξαρτήτως ΑΦΜ.

Καλούνται οι Έλληνες φορολογούμενοι να συνεχίσουν να υποβάλουν τις δηλώσεις με τους ίδιους ρυθμούς μέσα στην ανωτέρω προθεσμία, προκειμένου οι δηλώσεις αυτές να είναι εμπρόθεσμες".

ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ

Εργαλείο το Παρατηρητήριο Δημοπράτησης Νωπών Αγροτικών Προϊόντων Ιεράπετρας


Στο Παρατηρητήριο Δημοπράτησης και Χονδρικής Πώλησης Νωπών Αγροτικών Προϊόντων – Κηπευτικά Ιεράπετρας, αναρτώνται καθημερινά, όλα τα σχετικά ημερήσια δελτία τιμών (είτε από Δημοπρατήρια είτε από Κεντρικές Αγορές Αθηνών και Θεσσαλονίκης) που αφορούν τα κηπευτικά Ιεράπετρας προς ενημέρωση των αγροτών και γενικά όσων ασχολούνται (ή ενδιαφέρονται) με την Γεωργία και την διακίνηση αγροτικών προϊόντων.
Λοιπά δελτία – στατιστικά – πίνακες για τον Πρωτογενή Τομέα :
- Παρατηρητήριο Εξαγωγών Νωπών Αγροτικών Προϊόντων – Κηπευτικά Ιεράπετρας – 2014 ανά μήνα
Διαβαστε αναλυτικα τους πινακες με τις τιμες πατηστε:ΕΔΩ

ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ

Ανοίγονται προοπτικές για την αγορά χοιρινού από το 2015

Ανοίγονται προοπτικές για την αγορά χοιρινού από το 2015
Καλές προοπτικές ανοίγονται για την αγορά χοιρινού κρέατος, μετά από δύο χρόνια παρακμής λόγω εφαρμογής των νέων κανόνων καλής μεταχείρισης ζώων, τόσο στις εσωτερικές αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λόγω βελτίωσης της οικονομικής δύναμης των καταναλωτών, όσο και στις διεθνείς αγοράς λόγω αυξημένης ζήτησης, από το 2015 έως το 2023. σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις βασικές αγορές αγροτικών προϊόντων.
Στην Ευρώπη, οι προοπτικές ανάκαμψης της οικονομικής ανάπτυξης αναμένεται να αφήσουν στους καταναλωτές περισσότερο διαθέσιμο εισόδημα, που θα επιτρέπει μεγαλύτερη κατανάλωση προϊόντων με βάση το κρέας. Στην ΕΕ η κατά κεφαλή κατανάλωση κρέατος, η οποία έφθασε στο χαμηλότερο επίπεδό των τελευταίων 11 ετών το 2013 (64,7 kg βάρους λιανικής), αναμένεται να ανακάμψει από το 2014 με περισσότερο κρέας να έρχεται στην αγορά και το χοιρινό να παραμένει το αγαπημένο κρέας των καταναλωτών.

Η παραγωγή χοιρινού κρέατος αναμένεται να αυξηθεί από το 2014, φθάνοντας σε 23,4 εκατ. τόνους το 2023. Αυτή η αύξηση (+2,8% σε σχέση με το μέσο όρο των ετών 2010-12) είναι μέτρια λόγω των περιβαλλοντικών περιορισμών σε ορισμένες από τις κύριες χώρες παραγωγής (π.χ. στην Ολλανδία και σε ορισμένα τμήματα της Γαλλίας).

Οι πρόσφατες εξελίξεις

Το ζωικό κεφάλαιο έχει μειωθεί από το 2006, φθάνοντας σε 147 εκατομμύρια κεφάλια το 2012 (μείωση κατά 16 εκατομμύρια κεφάλια ή 10%, σε επτά χρόνια), ενώ ο αριθμός των χοιρομητέρων έπεσε ακόμα πιο απότομα, κατά 19% (3 εκατομμύρια κεφάλια). Η πτωτική τάση εξηγείται από:
-Την αναδιάρθρωση της διαδικασίας σε ορισμένους από τουςς σημαντικότερες παραγωγούς
- Την αύξηση της παραγωγικότητας
-Το υψηλό κόστος των ζωοτροφών
- Την μείωση της κερδοφορίας του κλάδου και
- Την πρόσφατη ανάγκη  προσαρμογής στους νέους κανόνες καλής διαβίωσης των ζώων

Παρά τη μείωση του ζωικού κεφαλαίου, το κέρδος σε βάρος σφαγίου άφησε να εννοηθεί ότι η παραγωγή κρέατος θα αυξανόταν ελαφρά κατά την περίοδο έως το 2011. Ωστόσο, η ισχύς των νέων κανόνων καλής διαβίωσης επιτάχυναν την πτώση του αριθμού των ζώων (γεγονός που αντανακλάται σε έρευνες Δεκεμβρίου 2011 και 2012) και αναπόφευκτα οδήγησαν σε μικρότερη προσφορά στην ευρωπαϊκή αγορά το 2012 και το 2013 (κατά -2% και -1,2%, αντίστοιχα).

Παρά το γεγονός αυτό, οι εξαγωγές που πραγματοποιήθηκαν ήταν σχετικά καλές το 2012 και το 2013, με υψηλότερους όγκους (περίπου 2,2 εκατ. τόνοι) να μεταφέρονται προς την Ασία και τις χώρες της Άπω Ανατολής, κυρίως. Η Ρωσία παρέμεινε ο κορυφαίος προορισμός (πάνω από 600 000 τόνους ετησίως), με τη δεύτερη θέση πηγαίνει στην Ιαπωνία (πάνω από 250 000 τόνους ετησίως).

Οι ελλείψεις στην προσφορά και οι υψηλές τιμές άσκησαν πίεση στην κατανάλωση, η οποία μειώθηκαν κατά 2,3% το 2012 και 1,1% το 2013. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση μειώθηκε σημαντικά, από 32,1 kg (βάρος λιανικής) το 2.011 σε 30,8 kg το 2013.

Προοπτικές ανάκαμψης από το 2015 λόγω εξαγωγικών ευκαιριών

Αναμένεται ότι οι νέοι κανόνες καλής διαβίωσης θα αναγκάσει ορισμένους λιγότερο ανταγωνιστικούς παραγωγούς να βγουν από την παραγωγή και ένα υψηλότερο ποσοστό χοιρινού κρέατος θα προέρχονται από πιο παραγωγικές εκμεταλλεύσεις. Αυτό αναμένεται να αυξήσει την παραγωγή από το 2014 σε 23,4 εκατομμύρια τόνους μέχρι το 2023 (+2,8% σε σχέση με το μέσο όρο 2010-12).

Η αύξηση θα διατηρηθεί σε μέτρια επίπεδα λόγω των περιορισμών καλής διαβίωσης σε ορισμένες από τις κύριες χώρες παραγωγής (π.χ. στην Ολλανδία και σε ορισμένα τμήματα της Γαλλίας).

Οι εξαγωγές προβλέπεται να αυξηθούν μέχρι το 2023 κατά 12,4% έναντι του μέσου όρου του 2010-12 και 6,3% σε σχέση με τα επίπεδα του2012.

Ο ετήσιος ρυθμός αύξησης του 1% για το διάστημα 2012 - 23 είναι σημαντικά χαμηλότερος από το αντίστοιχο ποσοστό για το 2001-11 (+6%). Η εξέλιξη αυτή θα καθοδηγείται από τον αυξημένο ανταγωνισμό από τις ΗΠΑ και τη Βραζιλία, όπου η παραγωγή είναι πιθανό να αυξηθεί κατά τη διάρκεια της περιόδου πρόβλεψης (κατά 18% και 24% μέχρι το 2023 σε σύγκριση με το 2010-13 κατά μέσο όρο).

Η Ρωσία και η Κίνα αναμένεται να παραμείνουν οι κύριοι προορισμοί των εξαγωγών χοιρινού κρέατος της ΕΕ, με προβλεπόμενη αύξηση της κινεζικής ζήτησης για εισαγωγές.

Κατά την εξεταζόμενη περίοδο, η κατανάλωση αναμένεται να ανακάμψει βραδέως από το πολύ χαμηλό επίπεδο του 2013, αντιστρέφοντας την πτωτική τάση που παρατηρείται από το 2007 λόγω της οικονομικής κρίσης και της περιορισμένης προσφοράς. Ωστόσο, ακόμη και υπό αυτές τις συνθήκες, η κατανάλωση ακόμα δεν αναμένεται να υπερβεί τα 31,8 κιλά ανά κάτοικο το 2023, πράγμα που θα την κρατήσει κάτω από το επίπεδο του 2011.

Οι ζωοτροφές καθοδηγούν το κόστος παραγωγής

Τα «σφιχτά» αποθέματα και οι υψηλές τιμές προσφοράς και σιτηρών καθοδήγησαν τιμές του χοιρινού κρέατος το 2012 και το πρώτο μέρος του 2013, καθώς ήταν πάνω από τα επίπεδα του 2011 (που ήδη σημείωσαν ρεκόρ) και στη συνέχεια μειώθηκαν κάπως το δεύτερο εξάμηνο του 2013, στα χαμηλά των των τιμών των ζωοτροφών.

Κατά την περίοδο εξέτασης των προοπτικών οι τιμές του χοιρινού κρέατος της ΕΕ θα μπορούσαν να παρακολουθούν τις εξελίξεις στην παγκόσμια αγορά αυξανόμενες με τον ίδιο ρυθμό, όπως και κατά την τελευταία δεκαετία, για να φτάσουν τα 2.100 ευρώ/τόνο το 2023.

Ωστόσο, οι αβεβαιότητες που σχετίζονται με την απόδοση των καλλιεργειών στο μακροοικονομικό περιβάλλον συνεπάγονται διακύμανση των τιμών γύρω από προβλεπόμενο μέσο επίπεδο έως και 9%, με επακόλουθη επίπτωση στην ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών της ΕΕ και της ζήτησης.

Στέφανος Παπαπολυμέρου
papapolimerou@paseges.gr

ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ

Επενδυτικές δυνατότητες σε κηπευτικά και μανιτάρια δίνει ο αναπτυξιακός


Η καλλιέργεια όλων των κηπευτικών ειδών, υπαίθρια ή υπό κάλυψη, τόσο για μονοετή όσο και για πολυετή, καθώς και των μανιταριών προωθείται από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και με την κατάθεση επενδυτικού σχεδίου μπορεί να ενισχυθεί από τον αναπτυξιακό νόμο.
Αναλυτικότερα, με την Κοινή Υπουργική Απόφαση 6904 των υπουργών Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 465/Β/25 – 2 – 2014, καθορίζονται τα επενδυτικά σχέδια που αφορούν την παραγωγή, μεταποίηση και εμπορία των γεωργικών προϊόντων και υπάγονται στις διατάξεις του νόμου 3908/2011, τόσο για την φυτική όσο και για την ζωική παραγωγή.

Ειδικά για τα κηπευτικά, στην υπ’ αριθ. 1415/28732/06−03−2013 σχετική απόφαση (ΦΕΚ 574/Β/13−03−2013), που είναι και προϋπόθεση για την ένταξή τους στον αναπτυξιακό, αναφέρεται πως οι σχετικές ποικιλίες πρέπει να είναι αποδεδειγμένα εγγεγραμμένες στον Εθνικό Κατάλογο Ποικιλιών Καλλιεργουμένων Φυτικών Ειδών της χώρας μας ή/και στον Κοινό Κατάλογο Ποικιλιών Κηπευτικών Ειδών των κρατών μελών της Ε.Ε..

Για την διασφάλιση της εν λόγω εγγραφής τους θα πραγματοποιούνται ενδελεχείς έλεγχοι των κατά τόπους Διευθύνσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής και θα πρέπει να κρίνονται κατάλληλες για τις τοπικές εδαφοκλιματικές συνθήκες από αυτές.

Επίσης, οι καλλιεργούμενες ποικιλίες θα πρέπει να είναι κατάλληλες τόσο για την εσωτερική όσο και την εξωτερική αγορά, είτε για νωπή κατανάλωση είτε για μεταποίηση.

Όσον αφορά νέες ποικιλίες, αυτές θα προωθούνται με την προϋπόθεση ότι δεν είναι γενετικά τροποποιημένες και μετά από σύμφωνη γνώμη των κατά τόπους Δ/νσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, εφόσον έχει αποδειχθεί η ευδοκίμησή τους στις τοπικές συνθήκες και εφόσον ανταποκρίνονται στον επιδιωκόμενο σκοπό.

Οι εγκαταστάσεις

Οι υπό κάλυψη καλλιέργειες κηπευτικών προωθούνται με την προϋπόθεση η καλλιέργεια τους να γίνεται σε θερμοκήπια τυποποιημένα ή χωρικού τύπου τα οποία είναι κατασκευασμένα σύμφωνα με τις ισχύουσες Τεχνικές Προδιαγραφές του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Προωθούνται επίσης οι εγκαταστάσεις θερμοκηπίων – ριζωτηρίων και υπόστεγων σκίασης.

Η χρήση αντιανεμικών διχτυών προωθείται σε περιοχές όπου επικρατούν δυνατοί άνεμοι.

Στις περιοχές όπου καλλιεργείται πρώιμη ανοιξιάτικη πατάτα προωθείται η εγκατάσταση συστήματος αντιπαγετικής προστασίας ενώ για την αποτελεσματικότερη καλλιέργεια του σπαραγγιού προωθούνται στις φυτείες το πολλαπλασιαστικό υλικό (στις νέες φυτείες), τα συστήματα άρδευσης, μηχανήματα − εργαλεία κ.λπ. και σύστημα θέρμανσης για πρωίμιση της παραγωγής.

Γενικά προτιμώνται ποικιλίες κηπευτικών με την κατάλληλη καλλιεργητική τεχνική με στόχο την πρωίμηση ή οψίμηση της παραγωγής, ανάλογα με τις απαιτήσεις της αγοράς.

Ενδεικτικά και όχι περιοριστικά αναφέρονται τα εξής: αγκινάρα, σπαράγγι, ντομάτα μελιτζάνα, αγγούρι, πιπεριά, πατάτα, πεπόνι, καρπούζι, αγγούρι, κολοκύθι, φασολάκι, αρακάς, κρεμμύδι, σκόρδο, πράσο, παντζάρι, καρώτο ραπάνι, φυλλώδη λαχανικά (όπως π.χ. μαρούλι, σπανάκι, ραδίκι, αντίδι μαϊντανός, άνηθος, σέλινο κ.λπ.), λάχανο, κουνουπίδι, μπρόκολο, λαχανάκι Βρυξελλών, μπάμια, φράουλα κ.λπ.

Επίσης, προωθούνται οι κατάλληλες ποικιλίες για νωπή κατανάλωση και μεταποίηση κάπαρης (Capparis spinosa) υπαίθρου και υπό κάλυψη

Μανιτάρια

Προωθούνται τα καλλιεργούμενα μανιτάρια των βασιδιομυκήτων των γενών AGARICUS BISPOROUS, AGARICUS BITORQUIS, PLEUROTUS SP., LENDINUS EDODES (κινέζικο), AGROCYBE AEGERYTA.

Επίσης ο ασκομύκητας TRUFFLES στις περιοχές με τις κατάλληλες εδαφοκλιματολογικές συνθήκες, καθώς και άλλα εδώδιμα εξωτικά μανιτάρια, σε όλες τις περιοχές της χώρας και μετά από σύμφωνη γνώμη των τοπικών Διευθύνσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων.

Η καλλιέργεια των μανιταριών προωθείται υπό την προϋπόθεση ότι η ενδιαφερόμενη γεωργική εκμετάλλευση, θα έχει εξασφαλίσει με σύμβαση την προμήθεια του υποστρώματος καλλιέργειας από σύγχρονη μονάδα παραγωγής του.

Το ΦΕΚ B 465 - 25.02.2014 με τον καθορισμό των επενδυτικών σχεδίων:

Το ΦΕΚ B 574 - 13.03.2013 με τον καθορισμό των προωθούμενων ειδών:

Στέφανος Παπαπολυμέρου
papapolimerou@paseges.gr

ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ
 

Πέμπτη 26 Ιουνίου 2014

Προωθείται η ίδρυση Πανελλαδικού Φορέα για τη λειτουργία των Αγορών Αγροτών. Έκλεισε η μοναδική αγορά που λειτουργούσε πιλοτικά στην Πρέβεζα


Στα χαρτιά μένει μέχρι και σήμερα η πολυδιαφημισμένη από την προηγούμενη ηγεσία του ΥπΑΑΤ λειτουργία των Farmer’s Market (Αγορές Αγροτών). Αρνητική εξέλιξη αποτελεί η είδηση ότι ακόμα και η μοναδική αγορά που κατάφερε να λειτουργήσει πιλοτικά στην Πρέβεζα ανέστειλε τη λειτουργία της αφού τα εμπόδια που παρουσιαζόντουσαν κατά καιρούς ήταν ανυπέρβλητα. Για τους παραπάνω λόγους οι αγρότες (κυρίως νέοι) που έχουν εμπλακεί με τη λειτουργία τέτοιων αγορών προωθούν την ίδρυση ενός Πανελλαδικού Φορέα στον οποίο θα συμμετέχουν οι παραγωγοί από όλη την χώρα. Μάλιστα σύμφωνα με όσα μας αναφέρει ο Πρόεδρος της ΕΝΑ Λακωνίας κ. Δημήτρης Σταματάκος που οργανώνει την προσπάθεια, στον φορέα κατά πολύ μεγάλη πιθανότητα έχουν αποφασίσει να συμμετέχουν και παραγωγοί βιολογικών προϊόντων.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο αρνητική εξέλιξη αποτελεί το γεγονός ότι καθυστερεί η έκδοση της απαραίτητης ΚΥΑ που θα καθορίζει τις λεπτομέρειες για τη λειτουργία των συγκεκριμένων αγορών. Μιλώντας στον ΑγροΤύπο, μας αναφέρει ότι με την προηγούμενη ηγεσία του ΥπΑΑΤ είχε συμφωνηθεί στην δημιουργία αυτής της ΚΥΑ να συμμετέχουν και φορείς των αγροτών έτσι ώστε να είναι λειτουργική και να αντιμετωπίζει προβλήματα που έχουν προκύψει στην πράξη, όπως για παράδειγμα αυτά που αντιμετώπισαν οι παραγωγοί στην Πρέβεζα.

 

 

Έκλεισε το Farmer’s Market Πρέβεζας

Στις αρνητικές εξελίξεις της λειτουργίας του θεσμού των Αγορών Αγροτών θα πρέπει να προσθέσουμε το γεγονός ότι πρόσφατα ανέστειλε την λειτουργία της η μοναδική αγορά που λειτουργούσε πιλοτικά στην Ελλάδα, αυτή της Πρέβεζας. «Φύγαμε από την αγορά διότι δεν υπάρχουν όροι και κανόνες. Η αγορά σαν ιδέα είναι πολύ καλή αλλά έχουν εμπλακεί οι πολιτικοί. Αν δε μπουν όροι και κανόνες και αν δεν εκδοθεί η απαραίτητη ΚΥΑ με τις λεπτομέρειες για τη λειτουργία της δε μπορεί να συνεχιστεί», αναφέρει χαρακτηριστικά στον ΑγροΤύπο, ο πρόεδρος της ΕΝΑ Πρέβεζας κ. Λεωνίδας Ραβανός, που είχε πρωταγωνιστήσει στη δημιουργία της.

Υπάρχει ενδιαφέρον

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΝΑ Λακωνίας, κ. Δημήτρης Σταματάκος τονίζει: «Ενδιαφέρον υπάρχει μεγάλο, δεδομένου μάλιστα ότι τους τελευταίους μήνες έχουν συντελεστεί μεγάλες αλλαγές στη λειτουργία των λαϊκών αγορών, μετά και την ψήφιση του νόμου Σκορδά».
Και προσθέτει: «Η ΚΥΑ που θα βγει θα πρέπει να γίνει με τη συμμετοχή όλων εμάς που ενδιαφερόμαστε για το θεσμό, αλλά και ανθρώπων όπως των αγροτών της Πρέβεζας που λειτούργησαν πιλοτικά το θεσμό και αντιμετώπισαν πραγματικά προβλήματα. Με τον κ. Τσαυτάρη είχαμε συμφωνήσει σε αυτό, αλλά μεσολάβησε και ο ανασχηματισμός. Μέχρι να βρει η νέα πολιτική ηγεσία το βηματισμό της πολύ φοβάμαι ότι θα χαθεί πολύτιμος χρόνος. Δυστυχώς θα αντιμετωπίσουμε αυτό που ονομάζουμε ασυνέχεια του κράτους.

Επιτροπές για τρεις ΚΥΑ

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΑγροΤύπου, λίγο πριν την αλλαγή πολιτικής ηγεσίας στο ΥπΑΑΤ συστάθηκαν αρμόδιες επιτροπές, οι οποίες επεξεργάζονται συνολικά τρεις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις. Η μια αφορά τις αγορές αγροτών (Farmer’s Market), η δεύτερη τα πολυλειτουργικά αγροκτήματα και η τρίτη το θεσμό της οικοτεχνίας. Σε πιο “προχωρημένο” στάδιο από άποψη επεξεργασίας βρισκόταν η ΚΥΑ για την Οικοτεχνία και ακολουθούσε αυτή για τα πολυλειτουργικά αγροκτήματα. Στόχος ήταν η δημοσίευση των πρώτων ΚΥΑ να γίνει τον Ιούλιο. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή κανείς δε μπορεί να πει με σιγουριά τι μέλλει γενέσθαι. Όσον αφορά την ΚΥΑ, για τα Farmers Market σκοπός της είναι να ξεκαθαρίσει ζητήματα σχετικά με τη διαδικασία της αδειοδότησης, τη δημιουργία του ανεξάρτητου φορέα που θα εποπτεύει τις αγορές κ.α. Με την ΚΥΑ των Υπουργών Εσωτερικών, Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θα καθορίζονται: α) τα αρμόδια όργανα, τα δικαιολογητικά και η τηρούμενη διαδικασία για την έναρξη λειτουργίας, τη μετακίνηση και την κατάργηση των Αγορών Παραγωγών, β) ειδικά θέματα ως προς τους κανόνες λειτουργίας των Αγορών Παραγωγών, τον έλεγχο τήρησης των κανόνων αυτών, την επιβολή διοικητικών κυρώσεων κατά των παραβατών, τα αρμόδια όργανα ελέγχου και γ) ειδικότερα θέματα ή θέματα με τοπικό ενδιαφέρον ή με χαρακτήρα. Να σημειωθεί ότι, εκτός από την Πρέβεζα που όπως έχουμε ήδη γράψει λειτουργεί πιλοτικά μια αγορά, συζητήσεις έχουν ξεκινήσει και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπως η Σπάρτη, η Δράμα, η Χίος και η Λάρισα.
Χρήστος Διαμαντόπουλος
xdiam@agrotypos.gr

ΠΗΓΗ :  agrotypos.gr
 

Ανθεκτικές στην κρίση οι οικογενειακές επιχειρήσεις


Οι 1ης, 2ης, 3ης και 4ης γενιάς οικογενειακές επιχειρήσεις εμφανίζουν θετικές οικονομικές αποδόσεις το τελευταίο 12μηνο, επιδεικνύοντας ανθεκτικότητα στην οικονομική κρίση, σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας της ΕΥ με τίτλο «Έτοιμες για την επόμενη μέρα; Οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις αντιμέτωπες με νέες προκλήσεις».
Το δείγμα της ελληνικής έρευνας της ΕΥ περιλαμβάνει επιχειρήσεις έως και 4ης γενιάς, με πολλά κοινά σημεία, αλλά και σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ τους. Σχεδόν οι μισές από τις επιχειρήσεις του δείγματος (47%) διοικούνται από τη δεύτερη γενιά της οικογένειας. Το 42% του δείγματος αποτελείται από επιχειρήσεις με 50-249 εργαζόμενους.

Η μεγάλη πλειοψηφία των ελληνικών εταιρειών (72%) βρίσκονται εκτός χρηματιστηρίου. Μία στις τρεις δραστηριοποιείται στα βασικά καταναλωτικά αγαθά πρώτης ανάγκης (εμπόριο τροφίμων & πρώτων υλών, ποτά, καπνά, προϊόντα προσωπικής φροντίδας). Ακολουθεί η βιομηχανία (16%: μηχανήματα, κατασκευές, ηλεκτρικός εξοπλισμός, εμπορία), τα λοιπά καταναλωτικά αγαθά (12%: αυτοκίνητα & εξαρτήματα, ηλεκτρονικά αγαθά, είδη πολυτελείας, κλωστοϋφαντουργία, ενδύματα, ξενοδοχεία, εστιατόρια, καζίνο), οι πρώτες ύλες και η ναυτιλία.

Η έρευνα διεξήχθη από την ΕΥ στο διάστημα Νοέμβριος 2013 - Απρίλιος 2014, μεταξύ 62 Ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων.

Το ενδιαφέρον εστιάζεται στις οικονομικές επιδόσεις τους το τελευταίο δωδεκάμηνο. Το 26% του δείγματος αναφέρει αυξημένες επιδόσεις κατά 10% με 15% και το 8% κατά πάνω από 15%, ενώ το 36% αναφέρει στάσιμες οικονομικές επιδόσεις. Μόνο το 29% αναφέρουν επιδείνωση των οικονομικών τους μεγεθών. Τα στοιχεία είναι θετικά σε σχέση με τα στοιχεία για τις μη οικογενειακές εισηγμένες ελληνικές επιχειρήσεις.

Οι λόγοι της ανθεκτικότητας

Ο μακροπρόθεσμος προσανατολισμός της διοίκησης των οικογενειακών επιχειρήσεων, η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα των αντιδράσεών τους, οι επιλογές τους ως προς τη χρηματοδότηση, η καινοτομία και η σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζουν το ζήτημα της διαδοχής, είναι σύμφωνα με την έρευνα οι βασικοί λόγοι ανθεκτικότητας των συγκεκριμένων επιχειρήσεων στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.

Ως βασικούς παράγοντες της επιτυχίας τους οι επιχειρήσεις αναφέρουν την έμφαση στην ποιότητα και τη μακροπρόθεσμη προοπτική της διαχείρισης. Ακολουθούν η ευέλικτη και εστιασμένη διακυβέρνηση, η ύπαρξη ενός εδραιωμένου εμπορικού σήματος και η αφοσίωση των πελατών.

Η μακροπρόθεσμη προοπτική είναι, με διαφορά, ο πρώτος παράγοντας επιτυχίας που επικαλούνται και οι οικογενειακές επιχειρήσεις του διεθνούς δείγματος.

Ζητήθηκε επίσης από τους επιχειρηματίες να προσδιορίσουν τους παράγοντες εκείνους που τους επηρέασαν προκειμένου να προχωρήσουν σε σημαντικές αλλαγές στο μοντέλο της επιχείρησής τους. Ως βασικούς παράγοντες κατονόμασαν τους χρηματοοικονομικούς κινδύνους (71%) και το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον (67%). Η ιεράρχηση αυτή αντανακλά τα τρέχοντα πιεστικά προβλήματα της Ελληνικής οικονομίας, αλλά και τις πάγιες παθογένειες της Ελληνικής πραγματικότητας, καθώς το 41% των ερωτηθέντων, έναντι 25% του διεθνούς δείγματος, κατονόμασε το λειτουργικό και ρυθμιστικό περιβάλλον ως σημαντικό παράγοντα. Επίσης παράγοντες όπως η υψηλή φορολογία, η γραφειοκρατία, η διαφθορά και η καθυστέρηση στην απονομή της δικαιοσύνης συγκαταλέγονται μέσα στις βασικές αιτίες που τις ωθούν να επανασχεδιάσουν το μοντέλο της επιχείρησης.

Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έρευνα η βελτίωση της αποτελεσματικότητά τους τα τελευταία τρία χρόνια, με μεγάλη πλειοψηφία (59%), αποδόθηκε στην εισαγωγή πιο εξελιγμένων υποστηρικτικών διαδικασιών, στην αναθεώρηση των όρων συνεργασίας και των τιμών με τους προμηθευτές (52%) και στην εισαγωγή καλύτερων συστημάτων διαχείρισης / ανταλλαγής της γνώσης (45%). Σημειώνεται ότι η επιλογή της αλλαγής διοίκησης, η οποία περιλαμβάνεται στις τρεις πρώτες απαντήσεις των επιχειρηματιών από το διεθνές δείγμα (27%) εμφανίζεται πολύ χαμηλά στις επιλογές των Ελλήνων επιχειρηματιών. Ένδειξη ότι στην πράξη οι επικεφαλής των Ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων είναι πιο διστακτικοί από τους ξένους ομολόγους τους να εμπιστευθούν τη διοίκηση των εταιρειών τους σε επαγγελματικά στελέχη, τουλάχιστον σε περίοδο κρίσης.

Οι αναπτυξιακοί στόχοι και χρηματοδότησης

Με μεγάλη διαφορά (69% έναντι 27% του διεθνούς δείγματος) οι Έλληνες επιχειρηματίες επεσήμαναν την επέκταση σε νέες χώρες, ως τον κεντρικό αναπτυξιακό τους στόχο. Οι επικεφαλής των Ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων έχουν συνειδητοποιήσει το ότι η εξωστρέφεια αποτελεί μονόδρομο για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Δεύτερη (57%) κατατάσσεται η επέκταση σε νέα προϊόντα και υπηρεσίες και η αύξηση του υφισταμένου μεριδίου αγοράς.

Σε ερώτηση σχετικά με τις πηγές χρηματοδότησης οι συμμετέχοντες ανέφεραν ως πρώτη επιλογή τα μη διανεμόμενα κέρδη και ως δεύτερη τον τραπεζικό δανεισμό. Ωστόσο, η υπερβολική εξάρτηση από τα αδιανέμητα κέρδη, την οικογενειακή χρηματοδότηση και τον τραπεζικό δανεισμό δεν είναι πάντα κατ' ανάγκην ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις θα πρέπει να εξετάσουν εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, όπως τα επενδυτικά κεφάλαια ή και την εισαγωγή στο χρηματιστήριο.

Σύμφωνα με την έρευνα, η εξωτερική χρηματοδότηση αποτελεί τη λιγότερο επιθυμητή επιλογή, ωστόσο, δε θα πρέπει εκ προοιμίου να απορρίψουν χρηματοδοτικές επιλογές που έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές για οικογενειακές επιχειρήσεις του εξωτερικού. Ως προς τη χρήση της χρηματοδότησης, αναφέρθηκαν κατά σειρά, η υποστήριξη επενδύσεων σε νέες αγορές (63%), η ανάπτυξη της τρέχουσας αγοράς (57%), η ανάπτυξη καινοτομίας και νέων προϊόντων (50%) και οι νέες τεχνολογίες (46%). Μόνο ως πέμπτη προτεραιότητα αναφέρθηκαν οι συγχωνεύσεις και εξαγορές (39%).

ΠΗΓΗ : ΠΑΣΕΓΕΣ